Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2019-08-12

Tytul: Dzień Strażaka AD 1966



Okres prezentowany/powstania/edycji: 1966

Opis:
Koncentracja sił i środków przed ogolnopolskimi obchodami dnia strażaka w Warszawie w 1966 roku,


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2014-02-14

Tytul: Jelcz 003 alarmowo



Twórca (reżyser/producent): Kadr z filmu

Okres prezentowany/powstania/edycji: 1977

Opis:
Gdański GBAM 2/8+8


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-13

Tytul: Jelcz 315M Rosenbauer (1974) - ex. ZZSP Nobiles Włocławek



Okres prezentowany/powstania/edycji: 2013

Opis:
Krótka prezentacja jedynego w kraju Jelcza SLF z zabudową Rosenbauera.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-12

Tytul: Zastosowanie drabin mechanicznych - film szkoleniowy KGSP



Okres prezentowany/powstania/edycji: 1980

Opis:
W 1980 r. wyprodukowano na zlecenie Komendy Głównej Straży Pożarnych i dzięki (tradycyjnemu w tych przypadkach) wsparciu finansowemu PZU kolejny film szkoleniowy. Tym razem dotyczył on drabin mechanicznych, a uściślając -- jednego modelu: SD-30 (oznaczenie producenta DL 30) Jelcz 420/Magirus. W roli głównej wystąpiła drabina z Oddz. VII Zawodowej Straży Pożarnej w Warszawie, o numerze operacyjnym 010725 oraz numerze rejestracyjnym WAA 126E. Film rozpoczyna się sekwencją dynamicznego przejazdu alarmowego ulicami Warszawy, m.in. ul. Juliana Marchlewskiego (obecnie al. Jana Pawła II) i al. Gen. Świerczewskiego (obecnie al. Solidarności). Sekwencje rozstawiania drabiny i prezentacji możliwości ewakuacji nakręcono na niezidentyfikowanym blokowisku, a także wśród zrujnowanych kamienic (prawdopodobnie na Woli). W międzyczasie poznajemy szczegóły techniczne, podawane przez lektora. Następnie pokazywane są najróżniejsze możliwości wykorzystania drabiny: m.in. do ewakuacji, z koszem, bez kosza, z podparciem, z odciągami, opuszczenie poniżej poziomu gruntu, podanie prądów wody. Towarzyszy temu rzeczowy komentarz, zwracający uwagę na różne niuanse techniczne. Jako „statysta" wystąpił również Jelcz 004, prawdopodobnie również z Oddz. VII.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-12

Tytul: Budowa i działanie samochodu pożarniczego GBA 2,5/16 - film szkoleniowy KGSP



Okres prezentowany/powstania/edycji: 1988

Opis:
W drugiej połowie lat 80. Komenda Główna Straży Pożarnych zamówiła kolejny zestaw filmów szkoleniowych, dotyczących podstawowej obsługi i możliwości taktycznego wykorzystania zmodernizowanych krajowych samochodów gaśniczych typu 004M i 005M. Obydwa filmy były dwa razy dłuższe, aniżeli te nakręcone na przełomie lat 70. i 80. Zdecydowanie dokładniej pokazano wyposażenie pojazdów, wyraźnie bogatszy jest również katalog pokazanych rozwinięć, a także możliwości współdziałania z innymi jednostkami taktycznymi. Niniejszy film, dotyczący modelu 005M, nakręcono latem 1988 r. W roli tytułowej występuje GBA 2,5/16 Jelcz 005M o numerze operacyjnym 01-07-12 i numerze rejestracyjnym WAL 191K, należący do stołecznego Oddziału VII na Bemowie (a dokładniej - Jelonkach). Jest to pojazd z ostatniej serii produkcyjnej -- ze zmodernizowaną kabiną, pozbawiony dachowego DWP. Film kręcono m.in. we wnętrzu i wokół siedziby Oddziału VII przy ul. Powstańców Śląskich, na okolicznych ulicach, a część scen rozwinięć i współpracy z innymi jednostkami -- na lotnisku Babice (znanym również jako lotnisko Bemowo). W pozostałych rolach wystąpiły: Oddz. II 010213 - GBA 2,5/16 - Jelcz 005M (starszy egzemplarz z DWP, którego nie miał bohater tytułowy) Oddz. VII: 010713 - GCBA 6/32 - Jelcz 004M 010725/WAL 611P - SD-30 - Jelcz 420/Magirus W tle pojawia się na chwile również Gpr-3000 Jelcz 315M/Total z Oddz. VII (010715/WAL610P).

* * *

Samochód GBA 2,5/16 na podwoziu Star P244L, z zabudową wykonywaną w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, znany również jako Jelcz 005 lub po prostu typ 005, był praktycznie przez ćwierć wieku podstawowym średnim samochodem gaśniczym. Produkowano go, z licznymi modyfikacjami, od 1975 r. do końca lat 90. (od 1979 r. w wersji 005M). Powstały również „zubożałe" wersje GBM 2,5/8 -- typ 008 i 009. 005 doczekał się ponadto niezliczonych modyfikacji w jednostkach straży pożarnych, z kompleksowymi karosacjami włącznie. Pewna liczba egzemplarzy, po usunięciu zbiornika, służyła jako samochody sprzętowe ratownictwa technicznego. W wielu jednostkach OSP jest to nadal podstawowy samochód ratowniczo-gaśniczy. Ze służby w PSP został już niemal całkowicie wyeliminowany.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-12

Tytul: Budowa i działanie samochodu pożarniczego GCBA 6/32 Jelcz 004 - film szkoleniowy KGSP



Okres prezentowany/powstania/edycji: 1987

Opis:
W drugiej połowie lat 80. Komenda Główna Straży Pożarnych zamówiła kolejny zestaw filmów szkoleniowych, dotyczących podstawowej obsługi i możliwości taktycznego wykorzystania zmodernizowanych krajowych samochodów gaśniczych typu 004M i 005M. Obydwa filmy były dwa razy dłuższe, aniżeli te nakręcone na przełomie lat 70. i 80. Zdecydowanie dokładniej pokazano wyposażenie pojazdów, wyraźnie bogatszy jest również katalog pokazanych rozwinięć, a także możliwości współdziałania z innymi jednostkami taktycznymi. Niniejszy film, dotyczący modelu 004M, nakręcono najprawdopodobniej na przedwiośniu 1987 r. W roli tytułowej wystąpił samochód ze stołecznego oddziału VIII -- Jelcz 004M o numerze operacyjnym 01-08-19 i numerze rejestracyjnym WAA 189E. Co ciekawe, do filmu wybrano nie najnowszy egzemplarz 004M na podwoziu Jelcza 325DS, tylko wóz z wczesnej serii produkcyjnej, oparty jeszcze o model 315MS. Co więcej, pojazd nie ma zamontowanego działka DWP-24 produkcji Zakładów Sprzętu Pożarniczego w Łodzi, a starsze RM-24 Rosenbauer. Czy była to późniejsza przeróbka, czy zamontowano je jeszcze „z zapasów" w JZS, nie wiadomo. W pozostałych rolach występują: Oddział VIII: 010812- GBA 2,5/16 - Jelcz 005M 010815/WAA 705U - GBA 2,5/16 - Jelcz 005M 010816/WAA 404U - GCBA 13/48 - Steyr 1490/Rosenbauer 010820 - GBM 2,5/8 - Jelcz 008 Oddział II: 010213 - GBA 2,5/16 - Jelcz 005M Epizodycznie pojawiają się również: 010829/WAA 100E SD-30 Magirus „Eckhauber" (Oddz. VIII) oraz GCBM 18/8 Jelcz 417/Metalchem (prawdopodobnie Oddz. IX -- nie widać oznaczeń). Film kręcono m.in. przy i w siedzibie Oddz. VIII przy ul. Majdańskiej 38/40, na pobliskich ulicach Majdańskiej, Grochowskiej oraz Rondzie Wiatraczna (przejazdy alarmowe), oraz w parkach, skwerach i innych terenach otwartych (m.in. przy moście Berlinga), które jeszcze musimy zidentyfikować ;)

* * *

GCBA 6/32 Jelcz 004 był ciężkim samochodem gaśniczym wodno-pianowym, opartym o podwozie Jelcz 315MS (później 325DS). Jego „sercem" była autopompa A32/8, produkcji Świdnickich Zakładów Urządzeń Przemysłowych, większa siostra wersji A16/8, stosowanej w modelu 005. Pierwsza seria wozów typu 004 wyjechała z Jelcza w końcówce 1974 r., niemal rok przed rozpoczęciem produkcji seryjnej typu 005 (GBA 2,5/16). Samochód był w pierwotnym założeniu przeznaczony dla większych ZSP i ZZSP, ale w ciągu kilkunastu lat produkcji (1974-1992) wszedł na wyposażenie zdecydowanej większości jednostek zawodowych, a wiele egzemplarzy zaczęło się pojawiać także w strażach ochotniczych. Doczekał się również dwóch modernizacji -- zmodyfikowana wersja 004M była produkowana od 1979 r., a od 1982 wóz powstawał na podwoziu 325DS. Dziś pozostało już niewiele egzemplarzy tego pojazdu w PSP, ale jest on bardzo częstym widokiem w OSP.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-12

Tytul: Samochód pożarniczy GCBA 6/32 - film szkoleniowy KGSP



Okres prezentowany/powstania/edycji: 1979

Opis:
Pod koniec lat 70., Komenda Główna Straży Pożarnych zamówiła w wytworni „Polfilm" dwa filmy szkoleniowe, mające prezentować budowę i wykorzystanie nowych typów samochodów pożarniczych: Jelczy 004 i 005. Niniejszy pochodzi prawdopodobnie z 1979 r. i dotyczy tego pierwszego, w pierwszej wersji produkcyjnej (1974-1979) -- jeszcze z DWP-24 Rosenbauer RM-24. Podobnie jak film o 005, produkcję na temat budowy i zastosowania 004 zrealizowano w garnizonie warszawskim. W roli tytułowej występuje GCBA 6/32 Jelcz 004 o numerze operacyjnym 01-09-14 i numerze rejestracyjnym WAA 101E, należący do Oddziału IX Zawodowej Straży Pożarnej na Służewcu. W tle przewija się kilka innych pojazdów (m.in. 005, przyczep) ale nie da się ich dokładnie zidentyfikować. Pojawia się również DWP-24 Total-Alco na jednoosiowej przyczepie, a także przenośne działko o wyd. 800 l/min, prod. VEB Feuerlöschgerätewerk Jöhstadt (NRD). Na początku nagrania widać także 3 samochody historyczne marek: Service, De Dion Bouton oraz Polski Fiat (model 621). Film kręcono niemal w całości przy siedzibie Oddziału IX, na placu pomiędzy budynkiem strażnicy a warsztatami SKSP (które mieszczą się tam do dziś, jako Wydział Techniczny KM PSP m.st. Warszawy) -- oba pod adresem ul. Domaniewska 40a. Dziś ta okolica wygląda zupełnie inaczej -- część z widocznych w tle budynków już nie istnieje, a wolne przestrzenie zajęły kompleksy biurowców. 7-piętrowy gmach zakładów elektronicznych „Unitra-Unima" jest obecnie biurowcem o nazwie „Mars". Tramwaje widoczne w tle jadą dzisiejszą ulicą Wołoską (wówczas ul. Władimira Komarowa). W rogu parceli, w którym realizowano nagranie, powstaje obecnie nowy budynek KW PSP w Warszawie. W filmie przedstawiono najważniejsze elementy budowy i wyposażenia wozu, a także zaprezentowano ich wykorzystanie w praktyce. Całość jest zrealizowana bardzo profesjonalnie, z niezwykle ciekawą ścieżką dźwiękową, co nawet w wypadku produkcji edukacyjnych, filmów BHP i tym podobnych było w PRL-u standardem.

* * *

GCBA 6/32 Jelcz 004 był ciężkim samochodem gaśniczym wodno-pianowym, opartym o podwozie Jelcz 315MS (później 325DS). Jego „sercem" była autopompa A32/8, produkcji Świdnickich Zakładów Urządzeń Przemysłowych, większa siostra wersji A16/8, stosowanej w modelu 005. Pierwsza seria wozów typu 004 wyjechała z Jelcza w końcówce 1974 r., niemal rok przed rozpoczęciem produkcji seryjnej typu 005 (GBA 2,5/16). Samochód był w pierwotnym założeniu przeznaczony dla większych ZSP i ZZSP, ale w ciągu kilkunastu lat produkcji (1974-1992) wszedł na wyposażenie zdecydowanej większości jednostek zawodowych, a wiele egzemplarzy zaczęło się pojawiać także w strażach ochotniczych. Doczekał się również dwóch modernizacji -- zmodyfikowana wersja 004M była produkowana od 1979 r., a od 1982 wóz powstawał na podwoziu 325DS. Dziś pozostało już niewiele egzemplarzy tego pojazdu w PSP, ale jest on bardzo częstym widokiem w OSP.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-12

Tytul: Samochód pożarniczy GBA 2,5/16 - film szkoleniowy KGSP



Twórca (reżyser/producent): Wytwornia

Okres prezentowany/powstania/edycji: 1979

Opis:
Pod koniec lat 70., Komenda Główna Straży Pożarnych zamówiła w wytworni „Polfilm" dwa filmy szkoleniowe, mające prezentować budowę i wykorzystanie nowych typów samochodów pożarniczych: Jelczy 004 i 005. Niniejszy pochodzi prawdopodobnie z 1979 r. i dotyczy tego drugiego, w pierwszej wersji produkcyjnej (1975-1979) -- jeszcze z DWP-16 Rosenbauer RM-16. W roli tytułowej występuje GBA 2,5/16 Jelcz 005 o numerze operacyjnym 01-00-11 i numerze rejestracyjnym WAA 054E, należący do Ośrodka Szkolenia Pożarniczego Stołecznej Komendy Straży Pożarnych (SKSP). Jego „dublerem" jest inny pojazd ośrodka, GBA 2,5/16 Jelcz 005 o numerze operacyjnym 01-00-14. Film kręcono głownie we wnętrzu i wokół siedziby Oddziału VIII Zawodowej Straży Pożarnej Warszawa-Grochów oraz ośrodka szkolenia, przy ul. Majdańskiej. Można zobaczyć m. in. garaże „ósemki" (a w nich Magirusa „Eckhaubera" SD-30), a także wnętrze stołecznego Stanowiska Kierowania (SK SKSP) wraz z przepiękną podświetlaną tablicą, dającą pogląd na siły i środki warszawskiej straży. Przedstawiono najważniejsze elementy budowy i wyposażenia wozu, a także zaprezentowano ich wykorzystanie w praktyce. Całość jest zrealizowana bardzo profesjonalnie, z niezwykle ciekawą ścieżką dźwiękową, co nawet w wypadku produkcji edukacyjnych, filmów BHP i tym podobnych było w PRL-u standardem.

* * *

Samochód GBA 2,5/16 na podwoziu Star P244L, z zabudową wykonywaną w Jelczańskich Zakładach Samochodowych, znany również jako Jelcz 005 lub po prostu typ 005, był praktycznie przez ćwierć wieku podstawowym średnim samochodem gaśniczym. Produkowano go, z licznymi modyfikacjami, od 1975 r. do końca lat 90. (od 1979 r. w wersji 005M). Powstaly również „zubożałe" wersje GBM 2,5/8 -- typ 008 i 009. 005 doczekał się ponadto niezliczonych modyfikacji w jednostkach straży pożarnych, z kompleksowymi karosacjami włącznie. Pewna liczba egzemplarzy, po usunięciu zbiornika, służyła jako samochody sprzętowe ratownictwa technicznego. W wielu jednostkach OSP jest to nadal podstawowy samochód ratowniczo-gaśniczy. Ze służby w PSP został już niemal całkowicie wyeliminowany.


Film umieszczony/zmodyfikowany dnia 2013-06-13

Tytul: Mix na rocznicę działalności



Twórca (reżyser/producent): 998wojtas998

Okres prezentowany/powstania/edycji: Lata 60',70' oraz 80'

Prawa autorskie:
Wykorzystano fragmenty filmów/seriali:

  • "Straż Pożarna", 1960
  • "Dzięcioł", 1970
  • "Próba ognia i wody", 1978
  • "Życie na gorąco" - odc. 9 "Bolzano", 1978
  • "7 życzeń" - odc. 4 "Dużo szczęścia i słodyczy", 1984
  • "Zmiennicy" - odc. 1 "Ceny umowne", 1985
  • "Mokry szmal", 1985
  • "07 zgłoś się" - odc. 19 "Zamknąć za sobą drzwi", 1987
  • a także materiały Polskiej Kroniki Filmowej
  • oraz temat muzyczny z serialu "Starsky & Hutch"
Sklejał: 998wojtas998

Opis:
Z okazji pierwszej (okrągłej! ;) rocznicy działalności portalu prl998.pl prezentujemy taki oto skromny miks filmów, pokazujących pożarnicze pojazdy wszystkich pełnych dekad PRL-u oraz wcale nie malo akcji ;)
Jest to najprawdopodobniej? Oddział VII Zawodowej Straży Pożarnej w Łodzi ;) Dziekujemy i pozdrawiamy!