W 1986 roku nawiązano współpracę handlową z firmą Vatrosprem, która była potentatem w dziedzinie techniki pożarniczej w Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosławii. Przedsiębiorstwo z Belgradu założone w 1949 roku zajmowało się produkcją samochodów pożarniczych, a także armatury pożarniczej czy też gaśnic.
Problemy gospodarcze w połowie lat 80. znacząco ograniczyły import samochodów renomowanych producentów zachodnich, co skłoniło stronę Polską do szukania ich odpowiedników w krajach socjalistycznych.
Tym sposobem od 1986 roku w resortowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej zaczęły się pojawiać pierwsze egzemplarze pojazdów pożarniczych zabudowanych przez jugosłowiańskiego producenta. Były to przede wszystkim duże samochody gaśnicze GCBA i GCBAPr zabudowane na podwoziach TAM i Tatra 815. Znakiem rozpoznawczym kilku pojazdów pochodzących z Vatrospremu było niespotykane wcześniej - kilku kolorowe malowanie nadwozia (biało - żółto - pomarańczowo - czerwone).
|