W 1986 roku nawiązano współpracę handlową z firmą Vatrosprem, która była potentatem w dziedzinie techniki pożarniczej w Socjalistycznej Federacyjnej Republice Jugosławii. Przedsiębiorstwo z Belgradu założone w 1949 roku zajmowało się produkcją samochodów pożarniczych, a także armatury pożarniczej czy też gaśnic.

Problemy gospodarcze w połowie lat 80. znacząco ograniczyły import samochodów renomowanych producentów zachodnich, co skłoniło stronę Polską do szukania ich odpowiedników w krajach socjalistycznych.

Tym sposobem od 1986 roku w resortowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej zaczęły się pojawiać pierwsze egzemplarze pojazdów pożarniczych zabudowanych przez jugosłowiańskiego producenta. Były to przede wszystkim duże samochody gaśnicze GCBA i GCBAPr zabudowane na podwoziach TAM i Tatra 815. Znakiem rozpoznawczym kilku pojazdów pochodzących z Vatrospremu było niespotykane wcześniej - kilku kolorowe malowanie nadwozia (biało - żółto - pomarańczowo - czerwone).



Steyr 1490 Vatrosprem VP 5000/6000 - GCBA 11/40
TAM 260 T26 Vatrosprem VP 3000/6000 - GCBA 9/40
Tatra 815 Vatrosprem - GCBAPr 10/40/1000
Tatra 815 Vatrosprem VP 5000/6000 - GCBA 11/40
Tatra 815 Vatrosprem VP 6000/3000 - GCBA 9/32