fot.Grzegorz Fortuna

Steyr 32S39 Rosenbauer SLF 12000 - GCBA 12/50 - wariant I

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Kolejną odmianą ciężkiego samochodu gaśniczego zbudowanego przez Rosenbauera dla polskiej straży była konstrukcja GCBA 12/50 z 1991 roku.

Pojazd posadowiono na podwoziu Steyr 32S39 z układem jezdnym 6x4. Zastosowano krótką trzymiejscową kabinę z przestylizowaną przednią ścianą. Zbiornik na środki gaśnicze posiadał łączną pojemność 12000 litrów. Struktura zabudowy i jej wyposażenie były w bardzo dużym stopniu zunifikowane z produkowanymi w latach osiemdziesiątych modelami SLF 11 000 i SLF 13 000. Zastosowano sprawdzona autopompę o wydajności 5000 litrów przy ciśnieniu 10 bar. Na górnym pomoście zainstalowano działko wodno-pianowe Rosenbauer RM40. Pojazd wyposażono ponadto w 2 przenośne działka RM24.

Steyr 32S39 Rosenbauer SLF 12000 (1991)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 12/50 (8+4/50)
Podwozie: Steyr 32S39 P43 z 8-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem osiągającym moc 384 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i modułowego nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3
Masa całkowita: 32 000 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa Rosenbauer o wydajności 5000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 4000 l
  • 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 40 o wydajności 4000 l/min
  • 2 x przenośne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 24 o wydajności 1600 l/min
  • 2x20 m linie szybkiego natarcia – wielkość 52
Dyslokacja (przed rokiem 1992)
  • ZZSP Zakłady Azotowe Kędzierzyn Koźle 
     270531 
     OPF 281E