fot.Adrian Kozieł

Chubb Fire Unipower R44 - GPr-3000

Średni samochód gaśniczy proszkowy

W 1975 roku zakupiono kolejną partię samochodów gaśniczych dla zabezpieczenia lotnisk Polskiego Lotnictwa Cywilnego. Tym razem były to pojazdy Unipower R 44 GPr-3000 zbudowane przez brytyjską firmę Chubb Fire, która wykonała również na nasz rynek ciężkie samochody gaśnicze Pathfinder. Unipowery zabudowano na podwoziu Reynolds Boughton z układem jezdnym 4x4.

Załogę wozu stanowiło pięciu strażaków zajmujących miejsca w kabinie załogowej. Pojazd wyposażono w agregat ze zbiornikiem na proszek o pojemności 3000 kg. Czynnikiem wyrzucającym proszek był azot umieszczony w 12 butlach. Do podawania środków gaśniczych służyły 2 urządzenia szybkiego natarcia z prądownicami proszkowymi, oraz działko proszkowe umieszczone na górnym pomoście. Uzupełnieniem wyposażenia był sprzęt ratowniczy i medyczny.

Chubb Unipower R44 (1975)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GPr-3000
Podwozie: Reynolds Boughton z silnikiem benzynowym Rolls Royce o mocy 235 KM
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3
Masa całkowita: ok. 11 500 kg
Prędkość maks: 120 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • agregat ze zbiornikiem na proszek o pojemności 3000 kg
  • 12 siedemdziesięciolitrowych butli z azotem (do wyrzucania proszku)
  • działko proszkowe o wydajności 40 kg/s
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia z prądownicami proszkowymi o wydajności 2,7 kg/s każda
  • sprzęt ratowniczy (m.in zestaw narzędzi hydraulicznych i poduszek pneumatycznych)
  • sprzęt medyczny
  • aparaty oddechowe
  • ubrania żaroodporne
Dyslokacja
  •  LSP Warszawa-Okęcie 
     
     7 
     010237 
  •  LSP Gdańsk-Rębiechowo 
  •  LSP Kraków-Balice 
     2 
     180432 
  •  LSP Poznań-Ławica 
  •  LSP Rzeszów-Jasionka