fot.Grzegorz Fortuna

Jelcz 420 Metz DLK 37

Samochód specjalny SD-37 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 37 metrów

W 1986 roku firma Metz wykonała drabinę SD-37 posadowioną na polskim podwoziu Jelcz P420.

Za kabiną na podeście umieszczono pięcioprzęsłową drabinę o konstrukcji metalowej i napędzie hydraulicznym. Drabina wyposażona została w kosz ratowniczy. Tablica sterownicza mechanizmu podnoszenia wbudowana została w obudowę ramy podnoszącej. Po obu stronach poniżej zabudowy podestu znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. W celu zapewnienia stateczności podczas pracy drabiny w podwoziu umieszczono 4 podpory stabilizujące rozkładane hydraulicznie.

Na podwoziu Jelcz P420 wykonano tylko jeden egzemplarz tej drabiny. Został on włączony do podziału bojowego ZSP w Zakopanem.

Jelcz 420 Metz DLK37 (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-37
Podwozie: Jelcz P420 silnikiem wysokoprężnym SW680/105 z doładowaniem osiągającym moc 243 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie:dwusegmentowe składające się z kabiny 136 i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 3
Masa całkowita: 16 000 kg
Prędkość maks: 83 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • drabina 5-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 37 m.
  • możliwość podczepienia kosza ratunkowego
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • bezzapadkowy system blokowania przęseł
  • 4 podpory terenowe rozmieszczone przed osia tylną i na tylnym zwisie sterowane hydraulicznie

Dyslokacja
  • ZSP Zakopane 
     250717 
     NSA 921H