fot. Archiwum LSP Poznań

Chubb Fire Pathfinder - GCBA 14/78

Lotniskowy ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Dynamiczny rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce lat siedemdziesiątych oraz wymagania międzynarodowej organizacji ICAO (International Civile Aviation Organization), określające normy środków gaśniczych w zależności od kategorii lotniska, były przyczynkiem do pojawienia się w naszym kraju pierwszych, z prawdziwego zdarzenia, lotniskowych samochodów pożarniczych. Pojazdy te wyprodukowała brytyjska firma Chubb Fire

W konstrukcji pojazdu wykorzystano podwozie Reynolds Boughton z układem jezdnym 6x6. Źródłem napędu był potężny silnik wysokoprężny General Motors osiągający moc 635 KM. Pojazd wyposażono w zintegrowaną kabinę dla czteroosobowej załogi (układ 1+3), przy czym stanowisko kierowcy znajdowało się centralnie. Głównym elementem zabudowy był zbiornik na wodę o pojemności 13 630 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1620 litrów. Pojazd wyposażono w autopompę o wydajności 7800 l/min przy ciśnieniu 16 bar. Na wyposażeniu znalazło się również 2 działka wodno-pianowe (umieszczone na dachu i w przednim zderzaku) oraz system zraszaczy zaprojektowany do obrony własnej pojazdu przed skutkami płonącego podłoża. W przednim zderzaku zainstalowano urządzenie do cięcia siatki ogrodzeniowej przewidziane do wykorzystania w przypadku interwencji poza pasem lotniska

W latach 1975-1976 zakupiono do kraju pięć egzemplarzy tego pojazdu. Szósty Pathfinder pojawił się w Polsce w 1988 roku i został włączony do podziału bojowego LSP na krakowskim lotnisku Balice

Chubb Fire Pathfinder (1975)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 14/78
Podwozie: Reynolds Boughton LTD z 16-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym GM 7163-7000 o mocy 635 KM
Skrzynia biegów: Allison - (6+R)
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: jednosegmentowe składające się z kabiny załogi i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (1+3)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 11000x2950x3660 (mm)
Rozstaw osi: 6100 mm
Masa całkowita: 37 590 kg
Prędkość maks: 105 km/h
Przyspieszenie 0-80 km/h: 42 sec

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa UFPM Godiva o wydajności 7800 l/min przy ciśnieniu 16 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 13 630 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1620 l
  • działko wodno-pianowe: - Chubb FB 140/10 z deflektorem o dwustopniowej wydajności - 6360 l/min lub 3180 l/min, sterowane hydraulicznie lub mechanicznie, zamontowane na dachu
  • działko wodno-pianowe Chubb SP100 z deflektorem, o wydajności 643 l/min, zamontowane w zderzaku
  • maksymalny zasięg rzutu działka - 84m
  • urządzenie szybkiego natarcia - 2x30 m - wydajność 450 l/min każde
  • węże tłoczne W75 – 200 mb, W52 – 160 m
  • 4 urządzenia zraszające podające wodę lub pianę
  • armatura wodno-pianowa
  • sprzęt ratowniczy i medyczny
  • ubrania żaroodporne i radiostacje nasobne (3 komplety)
Dyslokacja
  • LSP Warszawa-Okęcie 
     
     4 
     010234 
     WAI 260F 
  • LSP Warszawa-Okęcie  
     
     5 
     010235 
     WAI 119G 
  • LSP Warszawa-Okęcie 
     
     6 
     010236 
     WAI 578G 
  • LSP Gdańsk-Rębiechowo 
     
     2 
     101344 
  • LSP Kraków-Balice 
     
     3 
     180433 
  • LSP Poznań-Ławica 
     
     3 
     322433 
     POB 509D 
Linki do zdjęć pojazdu w dziale Galeria Oznakowania: