Lotniskowy ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy
Dynamiczny rozwój lotnictwa cywilnego w Polsce lat siedemdziesiątych oraz wymagania międzynarodowej organizacji ICAO (International Civile Aviation Organization), określające normy środków gaśniczych w zależności od kategorii lotniska, były przyczynkiem do pojawienia się w naszym kraju pierwszych, z prawdziwego zdarzenia, lotniskowych samochodów pożarniczych. Pojazdy te wyprodukowała brytyjska firma Chubb Fire
W konstrukcji pojazdu wykorzystano podwozie Reynolds Boughton z układem jezdnym 6x6. Źródłem napędu był potężny silnik wysokoprężny General Motors osiągający moc 635 KM. Pojazd wyposażono w zintegrowaną kabinę dla czteroosobowej załogi (układ 1+3), przy czym stanowisko kierowcy znajdowało się centralnie. Głównym elementem zabudowy był zbiornik na wodę o pojemności 13 630 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1620 litrów. Pojazd wyposażono w autopompę o wydajności 7800 l/min przy ciśnieniu 16 bar. Na wyposażeniu znalazło się również 2 działka wodno-pianowe (umieszczone na dachu i w przednim zderzaku) oraz system zraszaczy zaprojektowany do obrony własnej pojazdu przed skutkami płonącego podłoża. W przednim zderzaku zainstalowano urządzenie do cięcia siatki ogrodzeniowej przewidziane do wykorzystania w przypadku interwencji poza pasem lotniska
W latach 1975-1976 zakupiono do kraju pięć egzemplarzy tego pojazdu. Szósty Pathfinder pojawił się w Polsce w 1988 roku i został włączony do podziału bojowego LSP na krakowskim lotnisku Balice
Chubb Fire Pathfinder (1975)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 14/78
Podwozie: Reynolds Boughton LTD z 16-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym GM 7163-7000 o mocy 635 KM
Skrzynia biegów: Allison - (6+R)
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: jednosegmentowe składające się z kabiny załogi i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (1+3)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
11000x2950x3660 (mm)
Rozstaw osi: 6100 mm
Masa całkowita: 37 590 kg
Prędkość maks: 105 km/h
Przyspieszenie 0-80 km/h: 42 sec
Wyposażenie pożarnicze:
- autopompa UFPM Godiva o wydajności 7800 l/min przy ciśnieniu 16 bar
- zbiornik na wodę o pojemności 13 630 l
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 1620 l
- działko wodno-pianowe: - Chubb FB 140/10 z deflektorem o dwustopniowej wydajności - 6360 l/min lub 3180 l/min, sterowane hydraulicznie lub mechanicznie, zamontowane na dachu
- działko wodno-pianowe Chubb SP100 z deflektorem, o wydajności 643 l/min, zamontowane w zderzaku
- maksymalny zasięg rzutu działka - 84m
- urządzenie szybkiego natarcia - 2x30 m - wydajność 450 l/min każde
- węże tłoczne W75 – 200 mb, W52 – 160 m
- 4 urządzenia zraszające podające wodę lub pianę
- armatura wodno-pianowa
- sprzęt ratowniczy i medyczny
- ubrania żaroodporne i radiostacje nasobne (3 komplety)
Dyslokacja
Linki do zdjęć pojazdu w dziale Galeria Oznakowania:
|