fot. Krzysztof Małek

Mercedes-Benz 2636 Metz DL53

Samochód specjalny SDA-53/32 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 53 metry

W 1986 roku zachodnioniemiecka firma Metz wykonała dla polskiej straży drabinę hydrauliczną SDA-53/32. Pojazd zabudowano na trzyosiowym podwoziu Mercedes-Benz 2636 z układem jezdnym 6x4..

W pojeździe zastosowano czterodrzwiową kabinę załogową o układzie miejsc 1+1+4. Za kabiną umieszczono podest poniżej, którego znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. Na podeście zabudowano obrotowy korpus z mechanizmami obrotowymi drabiny oraz pulpit sterowniczy operatora. Drabina miała konstrukcję metalową i składała się z sześciu przęseł blokowanych w systemie bezzapadkowym. Na wierzchołku ostatniego przęsła znajdował się kosz ratowniczy z automatycznym systemem pionującym, wyposażony dodatkowo w naświetlacze halogenowe (2x1000W) oraz pulpit sterowniczy do kierowania wszystkimi czynnościami drabiny i działko wodno-pianowe. W konstrukcji drabiny zastosowano ponadto windę ratowniczą poruszającą się z prędkością 1 m/s. Pojazd posiadał system układów elektroniczno-hydraulicznych czuwających nad statecznością drabiny oraz 4 hydrauliczne podpory terenowe z elektronicznym układem kontrolującym. Samochód wyposażono również w autopompę o wydajności 3200 l/min i zespół prądotwórczy.

Zakupiono jeden egzemplarz tego pojazdu. W sierpniu 1986 roku został on włączony do podziału bojowego IV Oddziału ZSP we Wrocławiu. Była to najdłuższa drabina używana kiedykolwiek w polskiej straży pożarnej. W 1987 roku firma Total-Walhter Metz eksponowała wrocławski egzemplarz, na wystawie osiągnięć techniki pożarniczej w Moskwie.

Mercedes-Benz 2636 Metz SDA 53/32 (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SDA 53/32
Podwozie: Mercedes-Benz 2636 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 355 KM
Skrzynia biegów: 16+R
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: 26 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • drabina 6-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 53 m
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • bezzapadkowa blokada przęseł
  • maksymalne obciążenie wierzchołka drabiny 180 kg
  • kosz ratowniczy z najaśnicami (2x1000W), zdublowanym pulpitem sterowania i gniazdem odbiorczym 220 V
  • elektroniczne urządzenie do automatycznego pionowania kosza
  • działko wodno-pianowe o wydajności 2200 l/min umieszczone w koszu ratowniczym
  • winda ratownicza
  • autopompa o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 15 bar
  • agregat prądotwórczy o mocy 5 kW
  • 4 hydrauliczne podpory terenowe z automatycznym systemem kontrolującym


Dyslokacja
  • ZSP Wrocław - Oddz. IV 
     BRAK 
     WRB 488U