fot.Grzegorz Fortuna

Skoda 706RT PP20

Samochód specjalny SH-20 z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości 20 metrów

W latach siedemdziesiątych zakupiono do Polski kilka lub kilkanaście egzemplarzy czechosłowackich podnośników SH-20. Pojazdy te były produkowane na licencji brytyjskiej firmy Simon Snorkel. Nośnikiem zabudowy było podwozie Skoda 706RT z układem jezdnym 4x2

W pojeździe zastosowano seryjną kabinę Skody o układzie miejsc 2+2. Za kabiną umieszczono platformę na której zainstalowano podnośnik o wysokości podnoszenia do 20 m. Zastosowano tu dwuramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej, sterowany hydraulicznie. Wzdłuż ramion podnośnika poprowadzono przewód wodny doprowadzający środki gaśnicze do działka wodno-pianowego umieszczonego w koszu. Samochód wyposażono w cztery podpory terenowe rozkładane hydraulicznie.

Pierwsze egzemplarze tych pojazdów zabudowano na wydłużonym podwoziu Skoda 706 RTO, jednak wobec obecnego stanu wiedzy nie można stwierdzić, czy jakikolwiek pojazd z tej serii trafił do Polski. Egzemplarze do których udało się dotrzeć, pochodzą z lat 1975-1976 i posadowione są na skróconym podwoziu 706RT.

Skoda 706RT – SH-20 (1975)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SH-20
Podwozie: Skoda 706RT PP20 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 160 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 4 (2+2))
Masa całkowita: ok. 13 000 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • dwuramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej
  • wysokość podnoszenia 20 m
  • hydrauliczny napęd mechanizmów podnośnika
  • instalacja do podawania środków gaśniczych zamontowana wzdłuż ramion wysięgnika
  • kosz ratowniczy o maksymalnym udźwigu 400 kg
  • działko wodno-pianowe o wydajności 800 l/min, umieszczone w koszu
  • 4 podpory terenowe, rozmieszczone przed osią tylną i na tylnym zwisie, sterowane hydraulicznie