Samochód specjalny SH-18 z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości 18 metrów
W 1975 roku do podziałów bojowych weszły pierwsze krajowe podnośniki hydrauliczne SH-18 produkowane w Fabryce Urządzeń Budowlanych "Bumar" w Koszalinie. Pojazdy zabudowano na podwoziu Star 29 z silnikiem benzynowym.
W pojeździe zastosowano seryjną kabinę 642 z układem miejsc 1+1. Za kabiną umieszczono platformę na której zainstalowano podnośnik o wysokości podnoszenia do 18 m. Zastosowano tu dwuramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej, sterowany hydraulicznie. Wzdłuż ramion podnośnika poprowadzono przewód wodny doprowadzający środki gaśnicze do działka wodno-pianowego umieszczonego w koszu. Samochód wyposażono w cztery podpory terenowe rozkładane hydraulicznie.
Wkrótce pojazdy tego typu stały się standardowymi podnośnikami używanymi przez krajowe jednostki operacyjne straży.
Star 29 PM18P (1975)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SH-18
Podwozie: Star A29 z 6-cylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 642 i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: 9000 kg
Prędkość maks: 80 km/h
Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:
- dwuramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej
- wysokość podnoszenia 18 m
- wysięg poziomy 8,9 m
- hydrauliczny napęd mechanizmów podnośnika
- instalacja do podawania środków gaśniczych zamontowana wzdłuż ramion wysięgnika
- kosz ratowniczy o maksymalnym udźwigu 200 kg
- działko wodno-pianowe umieszczone w koszu
- 4 podpory terenowe, rozmieszczone przed osią tylną i na tylnym zwisie, sterowane hydraulicznie
|