fot.Paweł Konior - RescueMan

Tatra 815 Vatrosprem - GCBAPr 10/40/1000

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowo-proszkowy

W 1989 roku jugosłowiańska firma Vatrosprem zbudowała na polski rynek samochód GCBAPr 10/40/1000. Bazą podwoziową pojazdu było czechosłowackie podwozie Tatra 815 z układem jezdnym 6x6.

Pojazd otrzymał czteromiejscową, wagonową kabinę kierowcy. W przedniej części nadwozia specjalnego znajdował się pulpit sterowniczy agregatu proszkowego, armatura oraz zespoły natarcia, osłonięte z obu stron drzwiami żaluzjowymi. W centralnej części zabudowy umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 7000 litrów i zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 3000 l. Pojazd wyposażono ponadto w agregat proszkowy ze zbiornikiem o pojemności 1000 kg. Ostatni przedział nadwozia mieścił sprzęt i armaturę oraz pulpit sterowniczy autopompy osłonięty drzwiami żaluzjowymi zainstalowanymi w tylnej ścianie. Samochód T815 Vatrosprem wyposażono w działko wodno-pianowe z podwójną prądownicą oraz działko proszkowe.

Tatra 815 Vatrosprem (1989)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBAPr 10/40/1000 (7+3/40)
Podwozie: Tatra 815 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 320 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 4 (1+3)
Masa całkowita: ok. 25 000 kg
Prędkość maks: ok. 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • agregat proszkowy ze zbiornikiem o pojemności 1000 kg
  • zbiornik na wodę o pojemności 7000 litrów
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 3000 litrów
  • 1 x działko wodno-pianowe z podwójną prądownicą o wydajności 3200 l/min
  • 1 x działko proszkowe o wydajności ok. 30 kg/s
  • wodno-pianowe linie szybkiego natarcia
  • proszkowa linia szybkiego natarcia
  • butle z azotem (do wyrzucania proszku) - 2x50 litrów
  • węże i armatura wodno-pianowa
Dyslokacja (przed rokiem 1992)
  • ZZSP Zakłady Chemiczne "Blachownia" w Kędzierzynie-Koźlu