Samochód specjalny SH-50 z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości 50 metrów
W 1985 roku fińska firma Bronto Skylift wyprodukowała na polski rynek pierwszy podnośnik hydrauliczny SH-50. Pojazd zabudowano na czteroosiowym podwoziu Iveco-Magirus 310D28 z dwoma osiami skrętnymi.
W celu zmniejszenia wysokości całkowitej pojazdu w pozycji transportowej, zastosowano niskopodwoziowy nośnik z kabiną umieszczoną na zwisie przednim. Silnik pojazdu umieszczono tuż za kabiną. Łamane ramię wysięgnika składało się z dwóch masztów, które składały się z kolei z kilku odcinków teleskopowych. Pojazd wyposażono w kosz ratowniczy z automatycznym systemem poziomującym. W koszu tym zainstalowano działko wodno-pianowe połączone z instalacją zasilającą biegnącą wzdłuż ramion podnośnik. Stabilność pojazdu podczas pracy zapewniały cztery podpory hydrauliczne wyposażone w automatyczny system ustalający ich położenie w pionie i poziomie. Poniżej podestu, na którym posadowiono mechanizm obrotowy podnośnika znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi.
W latach 1985-1986 sprowadzono do kraju 4 egzemplarze tych pojazdów. Trzy z nich były eksploatowane w jednostkach ZSP i ZZSP na Górnym Śląsku, czwarty zaś - w województwie sieradzkim.
Iveco 310D28 Bronto Skylift 50-3T3 (1985)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SH-50
Podwozie: Iveco-Magirus 310D28 z 8-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem, osiągającym moc 295 KM
Układ jezdny: 8x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 40 000 kg
Prędkość maks: 80 km/h
Wyposażenie i parametry pożarnicze:
- dwuramienny wysięgnik o wysokości 50 m (do spodu kosza)
- wysokość robocza - 52 m
- hydrauliczny napęd mechanizmów podnośnika
- działko wodno-pianowe umieszczone w koszu, sterowane ręcznie lub zdalnie
- maksymalne obciążenie kosza 500 kg
- 4 podpory hydrauliczne z automatycznym systemem stabilizacji
Dyslokacja
ZZSP Huta Katowice - Oddz. I - Dąbrowa Górnicza
|
-
-
Galeria