Samochód specjalny oświetleniowy
W drugiej połowie lat siedemdziesiątych do podziałów bojowych zaczęły wchodzić nowe typy samochodów specjalnych. Jednym z nowo skonstruowanych pojazdów był samochód oświetleniowy SOn 8, wykorzystujące podwozie dostawczego Żuka. Według założeń taktycznych jednostka ta mogła być wykorzystana do oświetlenia terenów akcji ratowniczych oraz miejsc zgrupowania a także do awaryjnego zasilania urządzeń energetycznych.
Obsadę wozu stanowiły 2 osoby mieszczące się w seryjnej kabinie Żuka. Głównym elementem zabudowy był zespół prądotwórczy oraz maszt oświetleniowy z najaśnicami wysuwany hydraulicznie. Pojazd wyposażono ponadto w przenośny sprzęt oświetleniowy oraz zestaw przewodów elektrycznych.
Serię informacyjną tych pojazdów wykonano w końcu lat siedemdziesiątych. Rytmiczne dostawy do krajowych jednostek straży rozpoczęły się od roku 1983. Producentem pojazdu były Dolnośląskie Zakłady Wytwórcze Maszyn Elektrycznych "Ema-Dolmel" w Piechowicach oraz Zakład Budowy Maszyn "Osiny".
Żuk A1511B SOn 8 (1983)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SOn 8
Podwozie: Żuk A-11B z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym S21 o mocy 70 KM
Skrzynia biegów: 3+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: 2420 kg
Prędkość maks: 95 km/h
Wyposażenie specjalne:
- zespół spalinowo-elektryczny PADP-3/400-02 Dolmel o mocy 8 KM i napięciu 3x400V
- 6-metrowy maszt teleskopowy z najaśnicami (6x1000W) wysuwany pneumatycznie, z ręczna regulacją wysokości zespołów reflektorów w pozycji roboczej
- dwie przenośne najaśnice halogenowe (2x1000W)
- bębny z przewodami elektrycznymi (2x40m)