fot.Grzegorz Fortuna

Tatra 815 Bronto Skylift 40-2T1

Samochód specjalny SH-40 z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości 40 metrów

W 1990 roku fińska firma Bronto Skylift wyprodukowała na polski rynek podnośnik hydrauliczny SH-40. Pojazd zabudowano na trzyosiowym podwoziu Tatra 815 z układem jezdnym 6x6.

Samochód wyposażono w seryjną kabinę Tatry z układem miejsc 1+2. Łamane ramię wysięgnika składało się z dwóch masztów, które składały się z kolei z kilku odcinków teleskopowych. Pojazd wyposażono w kosz ratowniczy z automatycznym systemem poziomującym. W koszu tym zainstalowano działko wodno-pianowe połączone z instalacją zasilającą biegnącą wzdłuż ramion podnośnik. Stabilność pojazdu podczas pracy zapewniały cztery podpory hydrauliczne wyposażone w automatyczny system ustalający ich położenie w pionie i poziomie. Poniżej podestu, na którym posadowiono mechanizm obrotowy podnośnika znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. Pojazd wyposażono ponadto w drabinę ratowniczą biegnącą wzdłuż ramion podnośnika.

Tatra 815 Bronto Skylift 40-2T1 (1990)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SH-40
Podwozie: Tatra 815 silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem, osiągającym moc 320 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: b.d.
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • dwuramienny wysięgnik o wysokości 40 m (do spodu kosza)
  • wysokość robocza - 42 m
  • hydrauliczny napęd mechanizmów podnośnika
  • drabina ratownicza biegnącą wzdłuż ramion podnośnika
  • działko wodno-pianowe umieszczone w koszu, sterowane ręcznie lub zdalnie
  • maksymalne obciążenie kosza 400 kg
  • 4 podpory hydrauliczne z automatycznym systemem stabilizacji

Dyslokacja
  • ZSP Zabrze