fot.Mateusz Czajkowski

Steyr 19S21 Metz-Schmitz GWG - SRCh

Średni samochód ratownictwa chemicznego

W 1990 roku dwie zachodnioniemieckie firmy - Metz i Schmitz wykonały w kooperacji, samochód ratownictwa chemicznego przeznaczony na polski rynek. Pojazd zabudowano na podwoziu Steyr 19S21 z wydłużonym rozstawem osi i z układem jezdnym 4x2.

W konstrukcji nadwozia wykorzystano wagonową kabinę kierowcy, w której zarezerwowano miejsca dla trzyosobowej załogi wozu. Za kabiną umieszczono nadwozie specjalne mieszczące bogate wyposażenie ratownictwa chemicznego. Nadwozie to wykonano w systemie HuRoWa z szerokimi płatami ścian bocznych odchylanymi do góry.

Zbudowano jeden egzemplarz tego pojazdu. Został on włączony do podziału bojowego Portowej Straży Pożarnej w Szczecinie.

Steyr 19S21 Metz-Schmitz GWG (1990)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SRCh
Podwozie: Steyr 19S21 z sześciocylindrowym doładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 209 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 12 000 kg
Prędkość maks: ok. 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • Przyrządy pomiarowe (eksplozymetry, przyrządy do wykrywania gazu)
  • pompy wirowe, zanurzeniowe i membramowe
  • węże olejo- i kwasoodporne z armaturą ze stali szlachetnej
  • zbiorniki do substancji chemicznych wykonane z tworzyw sztucznych i stali kwasoodpornej
  • zestaw narzędzi nieiskrzących oraz sprzęt do zbierania substancji z niewielkich powierzchni
  • zestaw sprzętu oświetleniowego w wykonaniu przeciwwybuchowym
  • ubrania gazoszczelne
  • zestawy uszczelniające i środki wiążące