fot.Paweł Frątczak

Bedford TM 2600 Chubb Fire - GCBA 11/55

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Na początku lat osiemdziesiątych brytyjska firma Chubb Fire wykonała dwa egzemplarze dużych samochodów gaśniczych GCBA 11/55 przeznaczonych na polski rynek. Pojazdy zabudowano na podwoziach Bedford TM2600 z układem jezdnym 6x4.

W pojeździe zastosowano krótką kabinę kierowcy z układem miejsc 1+1. W przedniej części nadwozia specjalnego znajdował się czteroosobowy przedział załogi. W centralnej części zabudowy posadowiono zbiornik na wodę o pojemności 8000 litrów oraz zbiornik środka pianotwórczego o pojemności 2700 litrów. Pojazd wyposażono w autopompę o wydajności 5500 l/min, osobną pompę środka pianotwórczego oraz działko wodno-pianowe umieszczone w tylnej części górnego pomostu. W bocznych ścianach nadwozia znajdowały się skrytki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi.

Dwa zbudowane egzemplarze tego pojazdu zostały włączone do podziału bojowego ZZSP Zakładów Azotowych "Włocławek".

Bedford Chubb Fire (1981)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 11/55 (8+3/55)
Podwozie: Bedford TM 2600 z silnikiem wysokoprężnym GM Ditroit 6v71 o mocy 210 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: b.d.
Prędkość maks: ok. 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa Godiva MK 15 o maksymalnej wydajności 5500 l/min przy ciśnieniu 17 bar
  • pompa środka pianotwórczego o wydajności 500 l/min
  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 2700 l
  • działko wodno-pianowe o wydajności 2700 l/min
  • armatura wodno-pianowa
Dyslokacja
  • ZZSP Zakłady Azotowe "Włocławek" we Włocławku - 2 szt.