Średni samochód specjalny z żurawiem o udźwigu 10 ton
W 1975 roku w Fabryce Maszyn Budowlanych "Famaba" w Głogowie zbudowano prototyp 10-tonowego dźwigu przeznaczonego dla straży pożarnej. Pojazd zabudowano na podwoziu Jelcz 315M.
W konstrukcji nadwozia zastosowano jelczańską kabinę typu 113 z układem miejsc 1+1. W części specjalnej zabudowano platformę obrotową, na której zainstalowano wysięgnik teleskopowy dźwigu oraz kabinę operatora. Pojazd wyposażono dodatkowo w skrytki na sprzęt podwieszone w tylnej części ramy podporowej. W celu zapewnienia stabilności podczas pracy, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie.
Produkcję dźwigu Hydros P10T rozpoczęto w 1976 roku w głogowskiej "Famabie".
Jelcz 315M Hydros P10T (1976)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SDz-10
Podwozie: Jelcz 315M z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym SW 680/49 o mocy 202 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 113 i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość):
10550x2500x3250 (mm)
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: ok. 15 300 kg
Prędkość maks: 70 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- ramię dźwigu o konstrukcji metalowej
- hydrauliczny napęd mechanizmu dźwigu
- maksymalny udźwig - 10 ton (wysięg 7 m) lub 6,3 tony (wysięg 15 m)
- 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie
- plecakowy aparat do cięcia metali
- zestaw sprzętu dielektrycznego i montersko-ślusarskiego
- piła do cięcia stali i betonu oraz pilarka do drewna
- zawiesia
- ubrania żaroodporne (2 kpl)