Ciężki samochód specjalny z żurawiem o udźwigu 40 ton
W drugiej połowie lat osiemdziesiątych w Fabryce Maszyn Budowlanych "Famaba" w Głogowie zbudowano 40-tonowy dźwig przeznaczonego dla straży pożarnej. Pojazd zabudowano na podwoziu o układzie jezdnym 8x6 z dwiema osiami skrętnymi, skonstruowanym specjalnie do tej zabudowy.
W celu obniżenia wysokości całkowitej pojazdu w pozycji transportowej zastosowano kabinę umieszczoną na przednim zwisie. Kabina ta została zbudowana z elementów jelczańskiej kabiny typu 136 i posiadała układ miejsc 1+1. Tuż za kabiną znajdował się silnik pojazdu, który również pochodził z Jelcza. W części specjalnej zabudowano podest, na którym zainstalowano mechanizm obrotowy z wysięgnik teleskopowym dźwigu oraz kabinę operatora. Pojazd wyposażono w 2 wciągarki linowe. W celu zapewnienia stabilności podczas pracy, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe z automatycznym systemem stabilizacji, wysuwane hydraulicznie.
Zbudowany egzemplarz trafił do SKSP w Warszawie i został zlokalizowany w VI Oddziale ZSP specjalizującym się w ratownictwie technicznym.
Jelcz Famaba DST 0402 (1987)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SCDz-40
Podwozie: PS 0402 z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem SW 680/29 o mocy 243 KM
Skrzynia biegów: (6+R) z reduktorem
Układ jezdny: 8x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: ok. 38 000 kg
Prędkość maks: 70 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- 4-członowy wysięgnik dźwigu o konstrukcji metalowej
- hydrauliczny napęd mechanizmów dźwigu
- maksymalny udźwig - 40 ton
- maksymalna wysokość podnoszenia - 34 m
- wciągarka główna o uciągu 4,48 t
- wciągarka pomocnicza o uciągu 2,35 t
- 4 podpory terenowe z automatycznym systemem stabilizacji wysuwane hydraulicznie
Dyslokacja |