fot.Maciej Brzozowski

Roman Diesel DS 0161T - SDz-16

Średni samochód specjalny z żurawiem o udźwigu 16 ton

Na początku lat osiemdziesiątych w jednostkach bojowych straży pojawiły się pojedyńcze egzemplarze 16-tonowych dźwigów wyprodukowanych przez głogowską "Famabę". Pojazdy zostały zabudowane na rumuńskich podwoziach Roman Diesel z układem jezdnym 6x4.

W konstrukcji pojazdu zastosowano kabinę z układem miejsc 1+1. W części specjalnej zabudowano platformę obrotową, na której zainstalowano wysięgnik dźwigu oraz kabinę operatora. Pojazd wyposażono dodatkowo w skrytki na sprzęt podwieszone w tylnej części ramy podporowej. W celu zapewnienia stabilności podczas pracy, podwozie wyposażone zostało w 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie.

Roman DS 0161T (1983)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SDz-16
Podwozie: Roman Diesel z silnikiem wysokoprężnym o mocy 256 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: ok. 20 000 kg
Prędkość maks: 70 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • ramię dźwigu o konstrukcji metalowej
  • hydrauliczny napęd mechanizmów dźwigu
  • maksymalny udźwig - 16 ton
  • 4 podpory terenowe wysuwane hydraulicznie )

Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddz. VI 
     010623 
     WAO 646B