fot.Tatra

Tatra 148 PP 27

Samochód specjalny SH-27 z podnośnikiem hydraulicznym o wysokości 27 metrów

W resortowych jednostkach straży pożarnej w Polsce używano pojedynczych egzemplarzy czechosłowackich podnośników hydraulicznych SH-27. Podnośniki te zabudowano na trzyosiowych podwoziach Tatra z układem jezdnym 6x6.

W pojeździe zastosowano seryjną kabinę Tatry o układzie miejsc 1+2. Za kabiną umieszczono platformę na której zainstalowano podnośnik o wysokości podnoszenia do 27 m. Zastosowano tu trzyramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej, sterowany hydraulicznie. Wzdłuż ramion podnośnika poprowadzono przewód wodny doprowadzający środki gaśnicze do działka nasady umieszczonej w koszu. Samochód wyposażono w cztery podpory terenowe rozkładane hydraulicznie.

Tatra 148 PP27 (ok. 1975)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SH-27
Podwozie: Tatra 148 z silnikiem wysokoprężnym o mocy 212 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 3 (1+2))
Masa całkowita: ok. 18 000 kg
Prędkość maks: 72 km/h

Wyposażenie i charakterystyka pożarnicza:

  • trzyramienny wysięgnik o konstrukcji metalowej
  • wysokość podnoszenia 27 m
  • hydrauliczny napęd mechanizmów podnośnika
  • instalacja do podawania środków gaśniczych zamontowana wzdłuż ramion wysięgnika
  • kosz ratowniczy o maksymalnym udźwigu 400 kg
  • 4 podpory terenowe, rozmieszczone przed osią tylną i na tylnym zwisie, sterowane hydraulicznie
Dyslokacja
  • ZZSP Kopalnia Siarki "Siarkopol" Grzybów 
     420536 
     TGA 117S