fot.Grzegorz Fortuna

Steyr 1291 Rosenbauer Tro TLF - GCBAPr 5/30/750

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowo-proszkowy

W 1984 roku firma Rosenbauer wykonała ciężki samochód kombinowany GCBAPr 5/30/750 przeznaczony na polski rynek. Pojazd zabudowano na podwoziu Steyr 1291 z układem jezdnym 4x4.

W konstrukcji pojazdu zastosowano czterodrzwiową kabinę załogową o układzie miejsc 1+1+4.. Nadwozie specjalne podzielono na trzy moduły. Pierwszy z nichł mieścił sprzęt i armaturę, z obu stron osłonięte drzwiami żaluzjowymi. W jego środkowej części zainstalowano także agregat proszkowy. W centralnej części zabudowy umieszczono zbiorniki na wodę i środek pianotwórczy, z tyłu zaś zainstalowano dwuzakresową autopompę i urządzenie szybkiego natarcia. Przedział autopompy zamykany był klapą stalową. Na górnym pomoście znajdowało się działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min.

Wyprodukowano prawdopodobnie tylko jeden egzemplarz tego samochodu. Po sprowadzeniu do kraju został on zlokalizowany w ZZSP Zakładów Chemicznych w Oświęcimiu.

Steyr 1291 TRO TLF (1984)

Oznaczenie wg PN-79: GCBAPr 5/30/750
Podwozie: Steyr 1291 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem, o mocy 260 KM
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: ok. 15 000 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 5000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 500 l
  • agregat ze zbiornikiem na proszek o pojemności 750 kg
  • działko wodno-pianowe Rosenbauer RM16 o wydajności 1600 l/min
  • wodno-pianowe urządzenie szybkiego natarcia
  • proszkowe urządzenie szybkiego natarcia 2x30m z pistoletami o wydajności 5 kg/s
  • węże i armatura wodno-pianowa
Dyslokacja
  • ZZSP Zakłady Chemiczne "Oświęcim" w Oświęcimiu