Fot. FSS SHL Kielce.

Jelcz 007 - GBAM 2,3/16/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W końcu lat siedemdziesiątych na szczeblu centralnym podjęto decyzję o uruchomieniu w kraju produkcji nowego typu samochodu pożarniczego. Uchwała Rady Ministrów nr. 178 z 1979 roku zobowiązywała zainteresowane resorty do opracowania i wdrożenia do produkcji pojazdu gaśniczego do zwalczania pożarów lasów. Po określeniu wstępnych wymagań techniczno - użytkowych, w 1981 roku rozpoczęto prace nad projektem. W rok później wykonano w Jelczańskich Zakładach Samochodowych prototyp samochodu gaśniczego Jelcz 007. Pojazd zabudowano na terenowym podwoziu Star A266.

Dwuosobowa kabina seryjna posiadała dwa indywidualne fotele dla kierowcy i dowódcy. W przedniej części nadwozia sprzętowego po prawej stronie wydzielono przedział dla dwuosobowej sekcji gaśniczej. Z lewej strony na tej samej wysokości znajdowała się skrytka na motopompę M8/8. Środkową część zabudowy stanowił zbiornik o pojemności 2370 litrów wody i 230 litrów środka pianotwórczego. W tylnym segmencie nadwozia specjalnego umieszczono przedział autopompy A16/8 wraz z armaturą i częścią wyposażenia. Samochód wyposażono w 2 urządzenia szybkiego natarcia, działko wodno-pianowe oraz system zraszaczy zainstalowanych pod przednim zderzakiem, mający chronić pojazd przed skutkami płonącego podłoża. W związku ze specyfiką operowania w terenach leśnych Jelcz 007 zyskał dodatkowe zabezpieczenia niektórych elementów. Wzmocniono konstrukcję zderzaka przedniego, który zapewniał zabezpieczenie chłodnicy, lamp i urządzeń zraszających. Zderzak wraz z systemem relingów ochronnych był przystosowany do taranowania na swojej wysokości drzewek sosnowych o średnicy 5-8 mm. Wszystkie światła i lampy sygnalizacyjne zyskały dodatkowe zabezpieczenie w postaci koszów. Pojazd wyposażono również we wyciągarkę linową.

Wykonany prototyp przeszedł intensywne badania w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Ochrony Przeciwpożarowej i w Instytucie Badawczym Leśnictwa. W ramach próbnej eksploatacji został on włączony w skład sił i środków Okręgowego Zarządu Lasów Państwowych w Zielonej Górze, wykazując wysoką wartość bojową. W 1983 wykonano serię informacyjną, która miała być preludium do produkcji seryjnej. Ostatecznie, z przyczyn ekonomicznych, nie podjęto jednak wytwarzania tej konstrukcji.

Trzy zbudowane egzemplarze do dziś pełnią służbę w jednostkach OSP w województwach dolnośląskim i lubuskim. Czwarty egzemplarz został sprzedany w połowie lat osiemdziesiątych do Grecji. Nie jest znana dokładna liczba samochodów wykonanych w ramach serii informacyjnej.

Jelcz 007 GBAM 2,3/16/8 (1982)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBAM 2,3/16/8
Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: 5+R z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 641 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 7290x2500x2850 (mm)
Masa całkowita: 11 720 kg
Prędkość maks: 86 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa A16/8 o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2370 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy pojemności 230 l
  • działko wodno-pianowe DWP16 o wydajności 1600 l/min i zasięgu rzutu 50 m
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia z wężem gumowym o średnicy 25 mm i długości 40 m
  • urządzenia zraszaczowe podające wodę lub pianę
  • węże i armatura pożarnicza
  • lekki sprzęt burzący