fot.Grzegorz Fortuna

Star 266 - SW 2000

Samochód specjalny wężowy

Jedną z odmian samochodów specjalnych używanych w straży pożarnej w PRL były samochody wężowe. Pojazdy te zabudowywane były we własnym zakresie przez komendy i jednostki straży. Nośnikiem zabudowy było zazwyczaj podwozie Star 266, z uwagi na jego bardzo dobre własności terenowe. Na skrzyni ładunkowej pojazdu było przewożone 2000 metrów bieżących węzy tłocznych W110 oraz mostki przejazdowe. Samochody wężowe dysponowane były w sytuacjach, gdy istniało zapotrzebowanie zbudowania dużych linii zasilających i przetłaczania wody na duże odległości. Wężowe Stary 266 bardzo często dysponowano w zestawie z motopompami przewoźnymi dużej wydajności Rosenbauer lub Ziegler

Star 266 SW-2000 (1975)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SW 2000
Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 641 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa własna: 7350 kg
Ładowność; 5000 kg na szosie, 3500 kg w terenie
Prędkość maks: 86 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • 2000 metrów bieżących węży tłocznych W-110
  • mostki przejazdowe
  • pojazd często holował motopompę przewoźną Rosenbauer lub Ziegler o wydajności ponad 3000 l/min
Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddz. VII 
     010726 
     WAL 511U