Star 1142 - GBAM 2,5/16/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1990 opracowano konstrukcję średniego samochodu gaśniczego wyposażonego w autopompę i motopompę mającego w przyszłości zastąpić samochód Jelcz 005M.

Jako nośnik zabudowy posłużyło podwozie Star 1142 z napędem szosowym i blokadą mechanizmu różnicowego. Sześcioosobowa załoga mieściła się w wygodnej czterodrzwiowej, odchylanej kabinie zbudowanej z elementów kabiny seryjnej typu 671. Część sprzętową wykonano jako modułowo-panelową trzyczęściową. W pierwszym module znajdował się sprzęt i armatura oraz schowek na motopompę. Dalej umieszczono zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów. W tylnej części znajdował się przedział autopompy. Zastosowano nowy typ autopompy dysponującej zakresem średniego i wysokiego ciśnienia. Wszystkie schowki zamykane był drzwiami żaluzjowymi pyłoszczelnymi. W tylnej części górnego pomostu zainstalowano działko wodno-pianowe DWP16. Zabudowa modułowa dawała możliwość dowolnej konfiguracji sprzętu (np. panel w którym znajdowała się motopompa, mógł być zastąpiony panelem z hydraulicznymi narzędziami ratowniczymi). Przewidziano również odmiany pochodne tego samochodu:

  • GBAPr 2,5/16/50, który dodatkowo posiadał agregat proszkowy z 50-kg zapasem proszku;
  • GBM 3/8 z powiększonym zbiornikiem wodnym i motopompą M8/8
Samochód miał być produkowany w Fabryce Samochodów Specjalnych SHL w Kielcach, jednak problemy finansowe uniemożliwiły zbudowanie prototypu. W związku z tym dalsze prace nad rozwojem konstrukcji zostały wstrzymane. Dopiero kilka lat później kielecka SHL wykorzystała dokumentację tego pojazdu (w nieco zmienionej formie) do budowy seryjnych samochodów gaśniczych typu 650.

Star 1142 SHL GBAM 2,5/16/8 (1990)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBAM 2,5/16/8
Podwozie: Star 1142 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym S359M wysokoprężny o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej zbudowanej z elementów kabiny typu 671 oraz z nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: 10 600 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:
  • dwuzakresowa autopompa A16/8 o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar i 400 l/min przy ciśnieniu 40 bar
  • motopompa PO-5E o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 l
  • działko wodno-pianowe DWP16 o wydajności 1600 l/min
  • urządzenie szybkiego natarcia