fot. Bachert

Krupp K 960 Bachert S-TLF 6000 - GCBA 6/32

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1968 roku zakupiono do Polski ciężki samochód gaśniczy zachodnioniemieckiej firmy Bachert. Pojazd zabudowano na podwoziu Krupp K 960 z układem jezdnym 4x2.

Podwozie K 960 było pierwszym nośnikiem firmy Krupp, w którym użyto silnika wysokoprężnego marki Cummins i zostało zaprezentowane w 1963 r. na Międzynarodowych Targach Samochodowych we Frankfurcie n. Menem. Na bazie podwozia Krupp K 960 wykonano różnorodne zabudowy, np. cysterny do przewozu paliw, wywrotki i ciągniki siodłowe. Masa własna wynosiła 5 660 kg, co przy dopuszczalnej masie całkowitej 16 000 kg dawało nośność podwozia 10 340 kg.

Dostarczenie pojazdu gaśniczego było jedynym z elementów projektu, stworzenia Zakładów Włókien Chemicznych "Chemitex-Elana" w Toruniu, którego głównym wykonawcą była „Friedrich Krupp GmbH“ (spółka z o.o.) z siedzibą w Essen, RFN. W odróżnieniu do pojazdów pianowych przeznaczonych dla Niemiec i innych krajów, ten miał kompletnie zabudowaną autopompę i pompę środka pianotwórczego.

W pojeździe zastosowano trzymiejscową kabinę umieszczoną za silnikiem. Samochód wyposażono w zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 litrów, posadowiony w centralnej części zabudowy. Pomiędzy zbiornikiem a kabiną pojazdu znajdował się przedział sprzętowy osłonięty klapami zaopatrzonymi w zamki. W przedziale tym zainstalowano dodatkowo pompę środka pianotwórczego "Saro" o wydajności 200-300 l/min. Główna autopompa pojazdu, wraz z dozownikami środka pianotwórczego GE 25, znajdowała się natomiast w tylnej części nadwozia i posiadała wydajność 3200 l/min przy 8 barach. Jednak przy zasilaniu pojazdu z sieci hydrantowej wydajność pompy była wyższa i wynosiła od ok. 4 000 do 5 000 l/min. W tylnej części zabudowy po prawej stronie znajdowało się zwijadło z gumowym wężem o długości 30 metrów i wytwornicą piany ciężkiej. Pojazd nie posiadał działka wodno-pianowego i wykorzystywany był głównie do transportu dużej ilości środka pianotwórczego.

Zakupiony egzemplarz Kruppa pełnił służbę w podziałe bojowym ZZSP Zakładów Włókien Chemicznych "Chemitex-Elana" w Toruniu.

Krupp K 960 Bachert S-TLF 6000 (1968)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 6/32
Podwozie: Krupp K 960 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Krupp-Cummins o pojemności skokowej 9 640 cm3 osiągającym moc 210 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Rozstaw osi: 4800 mm
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: 15 000 kg
Dopuszczalna masa całkowita: 16 000 kg
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa Bachert FP 32/8 o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • autopompa środka pianotwórczego "Saro" o wydajności maksymalnej 300 l/min
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 l
  • dozowniki środka pianotwórczego GE 25
  • szybkie natarcie o długości 30 m
  • węże i armatura wodno-pianowa