fot. W. Szabelski

FSO Polonez 1,5 SLE Turbo - SLRd

Lekki samochód ratownictwa drogowego

W 1988 roku z inicjatywy oddziału terenowego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Pożarnictwa powstały lekkie samochody ratownicze szybkiej interwencji, przeznaczone do zabezpieczania samochodowych imprez sportowych oraz do innych akcji ratownictwa drogowego.

Konstrukcja pojazdu została oparta na bazie Polonezie z silnikiem 1,5 w wersji turbo. Zastosowanie doładowanej jednostki przyczyniło się w pewnym stopniu do poprawy dynamiki pojazdu. Obsadę pojazdu stanowiły 2 osoby zajmujące miejsca na przednich fotelach. Tylna kanapa została zdemontowana, a powstała w ten sposób przestrzeń wykorzystana została do przewozu sprzętu ratowniczego i gaśniczego.

Zbudowano 2 egzemplarze tego pojazdu. Zostały one zlokalizowane w ZSP w Chełmnie (woj. toruńskie). Oprócz codziennej służby w podziale bojowym, były one oddelegowywane na zabezpieczanie rajdów i innych imprez sportowych na terenie całego kraju.

FSO Polonez 1,5 SLE Turbo (1988)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SLRd
Podwozie: FSO Polonez 1,5 SLE Turbo z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym z doładowaniem o mocy 106 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: 5-drzwiowe zamknięte
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: b.d
Prędkość maks: 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11 sec

Wyposażenie pożarnicze:

  • zestaw sprzętu ratowniczego (piła do cięcia stali i betonu, zestaw hydrauliczny Lukas oraz ręczny sprzęt ratowniczy)
  • zestaw sprzętu gaśniczego (gaśnice proszkowe)
  • zestaw sprzętu sygnalizacyjno-oświetleniowego
  • zestaw sprzętu medycznego