fot. Grzegorz Fortuna

Steyr 1491 Rosenbauer SLF 11000 - GCBA 11/50 - wersja I

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1985 roku firma Rosenbauer wykonała na polski rynek ciężki samochód gaśniczy SLF 11000 z układem jezdnym 6x6.

Pojazd posadowiono na trzyosiowym podwoziu Steyr 1491. W konstrukcji nadwozia zastosowano krótką 3-miejscową kabinę Steyra. Nadwozie specjalne podzielono na trzy moduły. Pierwszy z nich mieścił sprzęt oraz armaturę i zamykany był z obu stron zabudowy drzwiami żaluzjowymi. Centralny segment stanowiły zbiorniki na środki gaśnicze o łącznej pojemności 11000 litrów. Tuż za nimi umieszczono przedział sprzętowy, który również z obu stron zamykany był drzwiami żaluzjowymi. Mieścił on m.in. zespół szybkiego natarcia. W tylnej ścianie zabudowano pulpit sterowniczy autopompy o wydajności 5000 l/min, osłonięty klapą uchylną. Na górnym pomoście zainstalowane było działko wodno-pianowe RM50, a w tylnej części dachu zabudowy przewożone były 2 przenośne działka RM24

Według obecnego stanu wiedzy zakupiono do Polski jeden egzemplarz pojazdu w tej wersji. Był on eksploatowany w ZZSP cieszyńskiego "Polifarbu".

Steyr 1491 Rosenbauer SLF 11000 (1985)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 11/50 (7+4/50)
Podwozie: Steyr 1491 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym WD 615 z doładowaniem, osiągający moc 280 KM
Skrzynia biegów: siedmiostopniowa (6+R)
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i modułowego nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: 32 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa Rosenbauer R600 Foamatic o wydajności 5000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 7000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 4000 l
  • 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 50 o wydajności 3600 l/min
  • 2 x przenośne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM 24 o wydajności 2400 l/min
  • 2x40 m linie szybkiego natarcia – wielkość 52
  • armatura wodno-pianowa