fot. Adrian Kozieł

Jelcz 315M Rosenbauer SLF 6000 - GCBA 6/32

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Pod koniec 1973 roku Jelczańskie Zakłady Samochodowe wykonały kompletne podwozie Jelcz 315M wraz z kabiną, które zostało wysłane do Linz w Austrii, gdzie mieści się siedziba renomowanej firmy Rosenbauer, produkującej sprzęt pożarniczy. Ten znany już dobrze w Polsce producent podjął się wykonania ciężkiego samochodu gaśniczego SLF 6000 (z dużym zbiornikiem środka pianotwórczego). Był to pierwszy projekt Rosenbauera opracowany w oparciu o podwozie polskiej ciężarówki. Projekt, który otrzymał oznaczenie fabryczne Rosenbauer SLF 6000 został zrealizowany już w pierwszym półroczu 1974 roku.

Bazę pojazdu stanowiło podwozie Jelcz 315M z układem jezdnym 4x2. W odróżnieniu od produkowanego w kraju od 1974 roku modelu 004, otrzymało ono wolnossący silnik wysokoprężny SW 680 osiągający moc 202 KM współpracujący z pięciobiegową skrzynią przekładniową (5+R). W samochodzie zastosowano seryjną kabinę Jelcza typu 113 z układem miejsc 2+2. Nadwozie specjalne posiadało budowę modułową. Pierwszy moduł stanowił przedział na sprzęt i armaturę. Była to duża przelotowa skrytka w której znajdowały się węże ssawne (umieszczone poprzecznie), komplet armatury strony ssawnej, węże tłoczne, prądownice, wytwornice, komplet armatury strony tłocznej oraz aparaty powietrzne. Dostęp do wyposażenia zapewniały szerokie dwuskrzydłowe drzwiczki otwierane na boki. W środkowej części zabudowy posadowiono zbiorniki na wodę (2000 l) i środek pianotwórczy (4000 l). W tylnej, nie osłoniętej części nadwozia, zainstalowana była autopompa o wydajności 3200 l/min @ 8bar. Z obu stron panelu sterowania autopompy znajdowały się urządzenia szybkiego natarcia o wielkości 52 składające się z węży torlenowych, zakończonych prądownicami pianowymi. Na obudowach SN przewożone były symetrycznie umieszczone przenośne działka RM 16 o wydajności 1600 l/min każde. Dach nadwozia specjalnego wykonano w formie podestu roboczego z drabinką umieszczoną z lewej strony zabudowy. W przedniej części podestu zainstalowano stacjonarne działko RM 24 o wydajności 2400 l/min sterowane ręcznie.

Biorąc pod uwagę nominalną wydajność autopompy pojazd posiadał następujące możliwości taktycznego zastosowania:

  • podawanie wody lub piany z urządzeń SN
  • podawanie wody lub piany z działka stacjonarnego RM 24
  • podawanie wody lub piany z działka stacjonarnego RM 24 oraz urządzeń SN (jednocześnie)
  • podawanie wody lub piany z dwóch działek przenośnych RM 16
  • podawanie wody lub piany z linii gaśniczych
  • pobieranie wody z sieci hydrantowej
  • pobieranie wody z zewnętrznych zbiorników wodnych (poprzez autopompę)
  • zasysanie środka pianotwórczego z zewnątrz

Wyprodukowany egzemplarz tego pojazdu został zaprezentowany na stoisku Rosenbauera podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich w czerwcu 1974 roku. Następnie samochód skierowano do służby liniowej ZZSP Kujawskiej Fabryki Farb i Lakierów "Nobiles" we Włocławku. Ponieważ w kraju uruchomiono w międzyczasie produkcję seryjną samochodów Jelcz GCBA 6/32 a pojazdy klasy SLF kupowano na większych nośnikach (Steyr i Tatra), Jelcz z "Nobilesu" okazał się jedynym tego typu pojazdem wyprodukowanym na polskim podwoziu. Obecnie samochód jest elementem prywatnej kolekcji pasjonata historii techniki pożarniczej.

Jelcz 315M Rosenbauer F600 - SLF 6000 (1974)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 6/32 (2+4/32)
Podwozie: Jelcz 315M z rzędowym 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym SW 680 o mocy 202 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 113 i modułowego nadwozia specjalnego.
Liczba miejsc: 4 (2+2)
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: 15 400 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie pożarnicze:


  • autopompa o wydajności 3200 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 4000 l
  • stacjonarne działko wodno-pianowe Rosenbauer RM24 o wydajności 2400 l/min
  • 2 przenośne działka wodno-pianowe Rosenbauer RM16 o wydajności 1600 l/min każde
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia (wielkość 52) mogące podawać wodę lub pianę
  • samoczynny dozownik środka pianotwórczego RVMA
  • węże i armatura pożarnicza
  • aparaty ODO - 2 szt.

Nasady: 4x tłoczna 75 (symetrycznie z obu stron po 2)
1x ssawna 110 (z tyłu)
2x tankowania hydrantowego 110 (symetrycznie z obu stron po 1)
2x spustowa 110 (symetrycznie z obu stron po 1)
1x ssania środka pianotwórczego z zewnątrz 75 (prawa strona)

Dyslokacja

  • ZZSP Kujawska Fabryka Farb i Lakierów "Nobiles" Włocławek 
     460138 
     WLA 518D  

Galeria