Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy
W 1973 roku na XLII Międzynarodowych Targach Poznańskich norweska firma Skuteng zaprezentowała nowy typ samochodu gaśniczego przeznaczonego dla przemysłu. Pojazd zabudowano na polskim podwoziu Jelcz 315M z układem jezdnym 4x2.
Czteroosobowa załoga stanowiąca obsadę wozu zajmowała miejsca w kabinie seryjnej Jelcza. W przedniej części nadwozia specjalnego mieścił się przedział sprzętowy. Tuż za nim posadowiono zbiorniki na wodę i środek pianotwórczy z tyłu zaś, umieszczono autopompę. Wszystkie skrytki zabudowy zamykane były klapami zaopatrzonymi w zamki. Na górnym pomoście zainstalowane zostało jedno stałe działko wodno-pianowe oraz dwa działka przenośne.
Egzemplarz zaprezentowany na targach w 1973 trafił do miejskiej ZSP w Koszalinie. W latach 1973-1974 zbudowano jeszcze co najmniej 4 pojazdy tego typu. Zostały one zlokalizowane wyłącznie w resortowych jednostkach ochrony przeciwpożarowej.
Jelcz 315M RFT 4260 (1973)
Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 6/40 (2+4/40)
Podwozie: Jelcz 315M z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym SW 680/49 o mocy 202 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 113 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc : 4 (2+2)
Rozstaw osi: 4100 mm
Masa całkowita: ok.15 000 kg
Prędkość maks: 85 km/h
Wyposażenie pożarnicze:
- autopompa o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
- zbiornik na wodę pojemności 2000 l
- zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 4000 l
- działko wodno-pianowe stałe o wydajności 2400 l/min
- 2 działka przenośne o wydajności 1600 l/min każde
- 2 urządzenie szybkiego natarcia mogące podawać wodę lub pianę.
- sprzęt i armatura pożarnicza
Dyslokacja
- ZSP Koszalin
- ZZSP Tarchomińskie Zakłady Farmaceutyczne "Polfa" w Warszawie
- ZZSP Polskie Odczynniki Chemiczne w Gliwicach
- ZZSP Zakłady Przemysłu Gimowego "Stomil" w Bydgoszczy
Galeria