fot. Adrian Kozieł

Lublin 51 POM - GM-8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

Projekt pojazdu gaśniczego powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie na prosty samochód przystosowany do przewiezienia sekcji gaśniczej wraz ze sprzętem gaśniczym mający zastąpić używane dotychczas samochody gaśnicze zastępcze. Koncepcja samochodu zrodziła się w połowie lat sześćdziesiątych w Państwowym Ośrodku Maszynowym w Zamościu i przewidywała wykorzystanie podwozia używanego w dużej liczbie w jednostkach ochrony przeciwpożarowej - Lublina 51.

Samochód był napędzany silnikiem GAZ-51 o mocy 75 KM. Na Standardowym podwoziu samochodu skrzyniowego o nośności 2,5 tony z ramą wydłużoną o około 250 mm. zamontowano nadwozie pożarnicze wykonanie z kształtowników stalowych pokrytych blachą. Kabina strażaków dla 6 osób (4 miejsca umieszczono tyłem i 2 przodem do kierunku jazdy) połączona została rękawem umożliwiającym komunikację z kabiną kierowcy i dowódcy. Przedział załogi zapewniał standard podróżowania nie gorszy niż w samochodzie Star 25 GBAM. W tylnej części przedziału załogi między dwoma siedzeniami znajdowała się wnęka mieszcząca armaturę pożarniczą pierwszego rzutu i zbiorniki ze środkiem pianotwórczym. W tylnej części nadwozia przewidziano trzy podstawowe schowki. Po jednym dostępnym z boku pojazdu przeznaczone na armaturę i sprzęt pożarniczy tylny zaś - przeznaczono na motopompę typu M-800. Wyjmowanie motopompy ułatwiały wysuwane płozy. Na dachu zabudowy przewidziano miejsce dla czterech przęseł drabiny nasadkowej, węży ssawnych, natomiast pod tylną częścią zabudowy wydzielono miejsce na zwijadła oraz trzy odcinki węża „B” lub cztery odcinki węża „C”. (ak)

Lublin 51 POM (1966)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GM-8
Podwozie: Lublin 51 z silnikiem benzynowym o mocy 75 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 8 (2+4)
Masa całkowita: ok. 6000 kg
Prędkość maks: 70 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800 z wyposażeniem
  • węże tłoczne „B” – 320 m
  • węże tłoczne „C” -240 m
  • węże ssawne „A” – 7,5 m
  • drabina nasadkowa – 4 przęsła
  • prądownica pianowa PP-200 – 1 szt.
  • zasysacz liniowy „C”
  • bosak strzechowy – 1 szt.
  • bosak ciężki – 1 szt.
  • bosak lekki – 1 szt.
  • topór ciężki - 2 szt.
  • linka ratownicze – 2 szt.
  • łom – 1 szt.
  • piła – 1 szt.
  • kilof – szt.
  • łopata – 6 szt.
  • szufla – 2 szt.
  • widły – 2 szt.
  • wiadro brezentowe – 2 szt.
  • sito kominowe – 1 szt.
  • prądownica mgłowa – 1 szt.
  • siodełko do węży – 2 szt.
  • mostek przejazdowy – 2 szt.
  • latarka akumulatorowa – 2 szt.
  • latarka sygnałowa – 6 szt.
  • środek pianotwórczy w kanistrach – 80 l.
  • gaśnice tetrowe 8 l. – 2 szt.
Wyposażenie poszczególnych egzemplarzy zależało od potrzeb i możliwości użytkujących jednostek i mogło odbiegać od przewidzianego w projekcie.