fot.Metz

Steyr 1491 Metz TLF 9000/4000 - GCBA 13/60

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1987 roku zachodnioniemiecka firma Metz wykonała dla polskiej straży pożarnej ciężki samochód gaśniczy na podwoziu Steyr 1491.

Pojazd zaopatrzono w wygodną kabinę załogową z układem miejsc 2+4. Nadwozie specjalne składało się z trzech modułów. Tuż za kabiną znajdował się przedział sprzętowy, dalej umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze (9000 litrów środka pianotwórczego i 4000 litrów wody). Ostatni moduł mieścił autopompę o wydajności 6000 l/min wraz z armaturą. Boczne skrytki na sprzęt osłonięte zostały drzwiami żaluzjowymi, natomiast z tyłu zabudowano odchylaną klapę osłaniającą przedział autopompy. Na górnym pomoście zainstalowano działko wodno-pianowe o wydajności 5000 l/min zaopatrzone w deflektor. Działko to mogło być składane, co pozwoliło na zmniejszenie wysokości całkowitej pojazdu w pozycji transportowej.

Zbudowany egzemplarz, na początku 1988 roku włączony został do podziału bojowego ZZSP MZRiP "Petrochemia" Płock, gdzie przez wiele lat pełnił rolę tzw. pierwszego wyjazdu.

Steyr 1491 Metz TLF 9000/4000 (1987)


Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 13/60 (4+9/60)
Podwozie: Steyr 1491 sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym WD 614.45 z doładowaniem, osiągającym moc 321 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: ok. 30 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 6000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 4000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 9000 l
  • działko wodno-pianowe z deflektorem o wydajności 5000 l/min sterowane elektrohydraulicznie
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia
  • sprzęt i armatura pożarnicza

Dyslokacja
  • ZZSP Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne "Petrochemia" Płock 
     313701