fot. Adrian Kozieł

M005. Tatra 148 Total PLF 6000 - ZZSP GZR w Gdańsku #101237

Bardzo niewiele wiadomo o historii proszkowej Tatry 148 GCPr-6000. Zabudowę i instalację proszkową wykonała firma Total. W skład instalacji wchodziły dwa ciśnieniowe zbiorniki na 3000 kg proszku gaśniczego każdy. Gaz nośny był zmagazynowany w 12 butlach. Do podawania proszku służyło działko proszkowe zabudowane na dachu zabudowy oraz dwie proszkowe linie gaśnicze. Własnymi siłami strażacy rafinerii wyposażyli proszkową Tatrę w dodatkowy zbiornik na 250 kg proszku zapożyczony z proszkowej przyczepki gaśniczej firmy Gloria. Zbiornik został zamontowany w tylnej wnęce zabudowy, posiadał własny zbiornik z gazem nośnym, własne linie gaśnicze i stanowił niezależną instalację do gaszenia mniejszych pożarów. Nie było wtedy potrzeby uruchamiania głównej instalacji samochodu. Gaśnicza Tatra została dostarczona do Polski w pierwszej połowie lat 70 z przeznaczeniem dla ZZSP Polifarb Gdynia. Jednak opóźnienia w budowie zakładu i powołaniu ZZSP zadecydowały o przekazaniu Tatry do rafinerii. Tatra przetrwała w służbie do końca lat 90 po czym została przekazana na stan PSP. Z powodu wysokich kosztów utrzymania została wycofana i prawdopodobnie złomowana.

Model jest odwzorowaniem pojazdu w malowaniu ZZSP Gdańskich Zakładów Rafineryjnych w Gdańsku. (AK)