Tragiczny początek lat 70 z serią niekontrolowanych pożarów w
poznańskim Stomilu, toruńskiej Elanie i najtragiczniejszym w rafinerii
Czechowice - Dziedzice obnażyły boleśnie słabość polskiej straży
pożarnej. Braki w wyposażeniu straży pożarnych uniemożliwiały
opanowanie dużych pożarów i spowodowały niekontrolowany ich rozwój.
Aby zapewnić strażom pożarnym właściwe narzędzia do walki z pożarami
władze państwa rozpoczęły zakrojoną na szeroką skalę akcję zakupów
zagranicznego sprzętu pożarniczego. Wśród wielu typów sprzętu prym
wiodły pojazdy przeznaczone do walki z pożarami w przemyśle - ciężkie
samochody gaśnicze wodno - pianowe z dużymi zbiornikami na środek
pianotwórczy i samochody gaśnicze proszkowe.
Jednym z trzech najważniejszych i najliczniej zakupionych pojazdów typu
SLF obok Tatry 148 SLF-8500 oraz Tatry 148 RFC 6610, były Steyry noszące
oznaczenie producenta SLF-13000. Pojazdy karosowano w austriackiej firmie
Rosenbauer z wykorzystaniem podwozia Steyr 1490. Pierwsze Steyry GCBA 13/48
dostarczono do Polski na przełomie 1973 i 74 roku. Poszczególne egzemplarze
dostarczone do naszego kraju cechował szereg różnic.
Najważniejszą z nich było zastosowanie różnych proporcji pojemności zbiorników. Steyry
określane potocznie jako "miejskie" miały zbiorniki na 9000 l. wody i
4000 l. środka pianotwórczego. Pojazdy "rafineryjne" miały zapas 4000 l.
wody i 9000 l. środka pianotwórczego. Oczywiście są to określenia
potoczne, ponieważ w ZSP zdarzały się również egzemplarze z dużymi zbiornikami na środek
pianotwórczy. Sercem instalacji gaśniczej była autopompa R480 o
wydajności 4800 l/min (według producenta 5500 l/min). Cały układ był
prosty w obsłudze, wytrzymały i bezawaryjny. Do podawania środków
gaśniczych służyły trzy działka wodno - pianowe. Jedno stałe - RM-24
zabudowane na dachu zabudowy oraz dwa przenośne RM-16 przewożone nad
przedziałem autopompy. Działka uzupełniały dwie linie natarcia z
odcinkami "C" zakończone prądownicami pianowymi. Linie szybkiego natarcia
umieszczone były w małych skrytkach w tylnej części zabudowy.
Do Polski trafiło prawdopodobnie nieco ponad 30 Steyrów GCBA 13/48. Warto
wspomnieć, że ostatnie egzemplarze dostarczone około 1980 roku były
zbudowane na nieco zmodernizowanym podwoziu Steyr 1491.
Prezentowane poniżej modele przedstawiają dwa egzemplarze SLF 13000
dostarczone w 1975 i 1977 roku dla łódzkiej straży. Modele noszą oznaczenia z okresu
służby w oddziale III. (AK)
|