Zdjęcia Adrian Kozieł

M007. Steyr 1490 Rosenbauer SLF 13000 w łódzkim garnizonie pożarniczym

Tragiczny początek lat 70 z serią niekontrolowanych pożarów w poznańskim Stomilu, toruńskiej Elanie i najtragiczniejszym w rafinerii Czechowice - Dziedzice obnażyły boleśnie słabość polskiej straży pożarnej. Braki w wyposażeniu straży pożarnych uniemożliwiały opanowanie dużych pożarów i spowodowały niekontrolowany ich rozwój. Aby zapewnić strażom pożarnym właściwe narzędzia do walki z pożarami władze państwa rozpoczęły zakrojoną na szeroką skalę akcję zakupów zagranicznego sprzętu pożarniczego. Wśród wielu typów sprzętu prym wiodły pojazdy przeznaczone do walki z pożarami w przemyśle - ciężkie samochody gaśnicze wodno - pianowe z dużymi zbiornikami na środek pianotwórczy i samochody gaśnicze proszkowe.

Jednym z trzech najważniejszych i najliczniej zakupionych pojazdów typu SLF obok Tatry 148 SLF-8500 oraz Tatry 148 RFC 6610, były Steyry noszące oznaczenie producenta SLF-13000. Pojazdy karosowano w austriackiej firmie Rosenbauer z wykorzystaniem podwozia Steyr 1490. Pierwsze Steyry GCBA 13/48 dostarczono do Polski na przełomie 1973 i 74 roku. Poszczególne egzemplarze dostarczone do naszego kraju cechował szereg różnic. Najważniejszą z nich było zastosowanie różnych proporcji pojemności zbiorników. Steyry określane potocznie jako "miejskie" miały zbiorniki na 9000 l. wody i 4000 l. środka pianotwórczego. Pojazdy "rafineryjne" miały zapas 4000 l. wody i 9000 l. środka pianotwórczego. Oczywiście są to określenia potoczne, ponieważ w ZSP zdarzały się również egzemplarze z dużymi zbiornikami na środek pianotwórczy. Sercem instalacji gaśniczej była autopompa R480 o wydajności 4800 l/min (według producenta 5500 l/min). Cały układ był prosty w obsłudze, wytrzymały i bezawaryjny. Do podawania środków gaśniczych służyły trzy działka wodno - pianowe. Jedno stałe - RM-24 zabudowane na dachu zabudowy oraz dwa przenośne RM-16 przewożone nad przedziałem autopompy. Działka uzupełniały dwie linie natarcia z odcinkami "C" zakończone prądownicami pianowymi. Linie szybkiego natarcia umieszczone były w małych skrytkach w tylnej części zabudowy.

Do Polski trafiło prawdopodobnie nieco ponad 30 Steyrów GCBA 13/48. Warto wspomnieć, że ostatnie egzemplarze dostarczone około 1980 roku były zbudowane na nieco zmodernizowanym podwoziu Steyr 1491.

Prezentowane poniżej modele przedstawiają dwa egzemplarze SLF 13000 dostarczone w 1975 i 1977 roku dla łódzkiej straży. Modele noszą oznaczenia z okresu służby w oddziale III. (AK)