Fot. Konrad Nowak

PZL Mi-2

Śmigłowiec pożarniczy

Oprócz samolotów, do zwalczania pożarów leśnych, używano również śmigłowców. Helikoptery górują nad samolotami możliwością zawisu nad otwartym zbiornikiem wodnym w celu uzupełnienia zapasu wody bez konieczności lądowania. W Polsce do celów pożarniczych wykorzystywano krajowe śmigłowce PZL Mi-2 produkowane od 1966 roku przez Państwowe Zakłady Lotnicze w Świdniku na licencji ZSRR.

PZL Mi-2 był wielozadaniowym dwusilnikowym śmigłowcem o konstrukcji duraluminiowej z podwoziem stałym z przednim kółkiem. Dla celów pożarniczych maszynę wyposażono w podwieszany kosz gaśniczy o pojemności 1000 litrów, sterowany z kabiny pilota. Istotną zaletą Mi-2 był duży zasięg, osiągnięty dzięki dodatkowym zbiornikom na paliwo umieszczonych symetrycznie po obu stronach kadłuba.

Również obecnie śmigłowce PZL Mi-2 są używane do celów pożarniczych.

PZL Mi-2

Silniki: dwa turbinowe GTD-350 o mocy 400 KM każdy
Średnica wirnika: 14,5 m
Długość całkowita: 17,42 m
Wymiary kadłuba (dł./szer./wys): 1194/1,7/3,75 (m)
Ilość miejsc: 5
Masa całkowita (startowa): 3550 kg
Prędkość maks: 210 km/h
Prędkość min: 0 km/h
Prędkość wznoszenia pionowego : 4,6 m/sec
Pułap: 4000 m
Zasięg: do 800 km
Kosz na środki gaśnicze: 1000 lirów