fot. Schmitz

Tarpan Honker 4022 Schmitz - SLRd

Lekki samochód ratownictwa drogowego

W 1991 roku niemiecka firma Schmitz przedstawiła lekki samochód ratownictwa drogowego zbudowany na bazie Tarpana Honkera produkowanego w poznańskiej Fabryce Samochodów Dostawczych. Połączenie podwozia o znakomitych właściwościach terenowych z bogatym nowoczesnym wyposażeniem z importu sprawiło, że zbudowany pojazd prezentował wysoką wartość bojową.

Seryjna kabina Honkera mieściła trzyosobową sekcję w układzie 1+2. Tylną cześć nadwozia pojazdu zaadoptowano na przedział sprzętowy, do którego dostęp zapewniały szerokie tylne drzwi jednoskrzydłowe. Pojazd wyposażono w zestawy sprzętu ratowniczego, gaśniczego, sygnalizacyjnego oraz medycznego. Ponadto ratowniczy Tarpan dysponował rozkładanym masztem oświetleniowym z najaśnicami. W zestawie sprzętu oferowanego przez producenta znajdował się również agregat lekkiej wody, jednak dotychczas nie udało się ustalić czy którykolwiek z wyprodukowanych pojazdów faktycznie posiadał na pokładzie takie urządzenie.

Pierwszy wykonany przez Schmitza Honker trafił w 1991 roku do I Oddziału ZSP w Poznaniu. Kolejne egzemplarze wykonano już po 1991 roku i skierowano do jednostek nowo powstałej PSP.

Tarpan Honker 4022 Schmitz (1991)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SLRd
Podwozie: Tarpan Honker 4022 z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym FSO CB 1,6 o mocy 87 KM lub opcjonalnie z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem Iveco SOFIM 8140.27 2.5 TD o mocy 100 KM
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: jednosegmentowe
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 2800 kg
Prędkość maks: 110 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • maszt oświetleniowy z najaśnicami
  • ciężki zestaw hydrauliczny Hurst
  • poduszki pneumatyczne wysokiego i niskiego ciśnienia
  • zestaw sprzętu sygnalizacyjnego (zabezpieczającego miejsce wypadku)
  • zestaw sprzętu medycznego
  • aparaty ODO
  • agregat gaśniczy z osprzętem