fot. Ze zbiorów Mateusza Majewskiego

ARO 240 Diesel - SOp

Samochód specjalny operacyjny

Wśród kilku typów samochodów produkowanych w tzw. bloku wschodnim, a używanych w charakterze pojazdów operacyjnych w polskiej straży pożarnej, znalazły się również wyroby rumuńskie. Oprócz opisywanej nie tak dawno Dacii, jednym z bardziej egzotycznych pojazdów eksploatowanych w służbach pożarniczych PRL był samochód osobowo-terenowy ARO 240.

Pojazd posiadał 3-drzwiowe, 7-miejscowe nadwozie typu kombi. Źródłem napędu rumuńskiej "terenówki" był wolnossący 2,5 litrowy diesel, który napędzał obie osie jezdne. ARO 240 charakteryzował się dobrymi właściwościami terenowymi.

Jeden z takich pojazdów trafił w połowie lat osiemdziesiątych do KRSP w Olsztynie. Implementacja wozu do pełnienia funkcji operacyjnych, obejmowała zamontowanie zestawu sygnalizacji dźwiękowo-świetlnej Tesla AZD-500, instalację systemu łączności oraz zastosowanie schematu malowania zgodnego z obowiązującym normatywem.

ARO 240 Diesel

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SOp
Podwozie: Aro 240 z 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym 2495 ccm, o mocy 83 KM
Skrzynia biegów: 4+R
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: 3-drzwiowe kombi
Ilość miejsc: 7 (1+2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 4150x1770x1840 (mm)
Rozstaw osi: 2350 mm
Prędkość maks: 115 km/h