fot. J. Paciorkowski

Jelcz 005 - GBA(Rt) 2,5/16 - Adaptacja PKP

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy z funkcją ratowniczą

W resortowym pionie ochrony przeciwpożarowej, największą ogólnopolską sieć jednostek zawodowych posiadały Polskie Koleje Państwowe. Według stanu z 1987 roku w strukturach PKP funkcjonowały łącznie 64 jednostki ZZSP. Specyfika działań kolejowej straży, determinowała potrzebę posiadania specjalistycznego sprzętu ratowniczego. Na przełomie lat 70/80 zakupiono kilka specjalistycznych samochodów ratownictwa techniczno-chemicznego z importu. Zakupy te nie zaspokoiły jednak potrzeb i związku z tym podjęto decyzję o adaptacji samochodów gaśniczych, dostosowując je do działań ratowniczych

Na bazę całego projektu wybrano najpowszechniej używane w jednostkach PKP samochody gaśnicze Jelcz 005 GBA 2,5/16. Pierwszym etapem implementacji był zakup zestawu urządzeń do przepompowywania cieczy ropopochodnych. Zasadniczym elementem takiego zestawu były pompy turbinowe AWG-Lenz. Napęd turbiny pompy stanowiła woda ze zbiornika samochodu podawana pod ciśnieniem w układzie zamkniętym (przez autopompę za pośrednictwem węży W-75 na turbinę i z powrotem wężami W-75 do zbiornika). Kolejowe 005-tki wyposażono dodatkowo w węże antyelektrostatyczne Zieglera oraz linki uziemiające i zestawy uszyniające sieć trakcyjną. Zestawy do przepompowywania były na wyposażeniu wszystkich jednostek ZZSP PKP

Samochody Jelcz 005 stacjonujące w jednostkach zabezpieczających duże węzły kolejowe wyposażono dodatkowo w zestaw narzędzi hydraulicznych oraz poduszek pneumatycznych. Urządzenia te były przewożone w skrytkach kosztem minimalizacji ilości sprzętu gaśniczego. Pojazdy z rozszerzonym zestawem sprzętu używane były m.in w jednostkach ZZSP PKP Kraków-Płaszów oraz w ZZSP PKP Olsztyn.

Jelcz 005 PKP

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBA 2,5/16
Podwozie: Star 244L z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359 o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)z reduktorem
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6930x2490x3160 (mm)
Rozstaw osi: 3900 mm
Masa całkowita: ok. 10 600 kg
Prędkość maks: 82 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

Zestaw podstawowy

  • autopompa o wydajnośći 1600 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 250 litrów
  • węże i armatura gaśnicza
  • pompa turbinowa AWG-Lenz
  • węże antyelektrostatyczne Ziegler
  • zestaw linkek uziemiających
  • zestaw uszyniający sieć trakcyjną
Zestaw rozszerzony
  • agregat prądotwórczy
  • zestaw narzędzi hydraulicznych
  • zestaw poduszek pneumatycznych
  • pilarka do drewna
  • zestaw sprzętu medycznego
Dyslokacja
  • ZZSP PKP Kraków-Płaszów
     180231 
  • ZZSP PKP Olsztyn
     260930