fot. ZZSP Rafinerii Jasło

Steyr 1490 Vatrosprem VP 5000/6000 - GCBA 11/40

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

Współpraca handlowa nawiązana w 1986 roku z jugosłowiańską firmą Vatrosprem, zaowocowała pojawieniem się w resortowych jednostkach straży, nowych samochodów GCBA zabudowanych na czechosłowackich podwoziach Tatra 815. W roku 1987 podpisano umowę, której przedmiotem było przekarosowanie przez Vatrosprem dwóch samochodów Steyr 1490 Skuteng używanych w ZZSP. Pojazdy te wyprodukowane w 1974 roku, pierwotnie zostały zabudowane przez norweskiego producenta z Oslo - firmę Skuteng. Charakteryzowały się one wysokim stopniem automatyzacji i bardzo dobrymi właściwościami taktycznymi. W dobie kryzysu lat osiemdziesiątych nie lada wyzwaniem okazało się jednak utrzymanie w pełnej sprawności wszystkich zespołów pożarniczych Skutengów. Części zamienne do autopompy oraz układu wodno-pianowego dostępne były wyłącznie za dewizy i trzeba było je sprowadzać z tak odległych miejsc jak Stany Zjednoczone. Dodatkowym czynnikiem utrudniającym zakup poszczególnych zespołów było embargo gospodarcze nałożone na Polskę przez niektóre kraje zachodnie, jako konsekwencja wprowadzenia stanu wojennego.

Powyższe trudności były asumptem do podjęcia decyzji o przekarosowaniu Skutengów, posiadających pełnowartościowe jeszcze podwozia Steyra, powierzając tę operację firmie Vatrosprem. Po "nowe życie" pojechały do Jugosławii dwa egzemplarze należace do ZZSP Rafinerii Jasło oraz Zakładów Azotowych we Włocławku (obecnie ANWIL).

Pojazdy otrzymały nowe nadwozia specjalne zunifikowane z tymi zastosowanymi w używanych już w naszym kraju Tatrach 815. W przedniej części zabudowy znajdował się przedział sprzętowy. Pośrodku zainstalowano zbiornik na wodę o pojemności 5000 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 litrów. W tylnej części zabudowano przedział sprzętowy, w którym znajdowały się również zespoły SN. Skrytka umieszczona w tylnej ścianie zabudowy mieściła pulpit sterowniczy autopompy o wydajności 4000 l/min. Na górnym pomoście zainstalowano dwudyszowe działko wodno-pianowe, zaś w tylnej części dachu wydzielono miejsce na działka przenośne.

Przebudowane w ten sposób pojazdy, powróciły do swych macierzystych jednostek podejmując ponownie liniową służbę w podziałach bojowych.

Steyr 1490 Vatrosprem VP 5000/6000 (1987)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBA 11/40 (5+6/40)
Podwozie: Steyr 1490 K33 z silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem osiągającym moc 240 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny kierowcy i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 3 (1+2)
Masa całkowita: ok. 25 000 kg
Prędkość maks: ok. 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 5000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 6000 l
  • 1 x stacjonarne działko wodno-pianowe z podwójną prądownicą o wydajności 3200 l/min
  • 2 x przenośne działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min
  • 2x60 m linie szybkiego natarcia
  • węże i armatura wodno-pianowa
Dyslokacja
  • ZZSP Podkarpackie Zakłady Rafineryjne w Jaśle
  • ZZSP Zakłady Azotowe we Włocławku