fot. A Zawadzki

Star 266 - SW 1000

Samochód specjalny wężowy

Jedną z odmian samochodów specjalnych używanych w straży pożarnej w PRL były samochody wężowe. Pojazdy te zabudowywane były we własnym zakresie przez komendy i jednostki straży. Nośnikiem zabudowy było zazwyczaj podwozie Star 266, z uwagi na jego bardzo dobre własności terenowe.

Wśród dziesiątek typowych samochodów wężowych używanych w kraju uwagę zwraca pojazd wykonany przez strażaków ZSP w Zakopanem. Akcje ratowniczo-gaśnicze prowadzone w warunkach górskich mają swoją specyfikę. Występują tam liczne problemy związane z dojazdem do miejsca pożaru oraz nierzadko do punktu czerpania wody. Pojazd zbudowany przez zakopiańskich strażaków był jednym z ogniw pozwalających na zorganizowania skutecznego systemu zaopatrzenia wodnego w trudnych warunkach terenowych.

Do budowy pojazdu użyto seryjnego samochodu ciężarowego Star 266 z układem jezdnym 6x6. W przedniej części skrzyni ładunkowej zainstalowano typowe zwijadło wężowe (stosowane przy wózkach gaśniczych WW-200 przeznaczonych do ciągnięcia przez Żuka GLM-8). Zwijadło to zostało przystosowane do nawinięcia 50 odcinków W-75 (1000 m). Urządzenie zaopatrzono w hamulec nożny, pozwalający na regulację prędkości rozwijania linii wężowej - zakres prędkości 15-20 km/h. Drugim zasadniczym elementem wyposażenia tego pojazdu były 2 motopompy M8/8 PO-5E, zainstalowane w tylnej części skrzyni ładunkowej. Motopompy te zamocowano na suwnicach umożliwiających łatwe wyciąganie tych urządzeń. Ponadto pojazd wyposażono w węże ssawne, elementy armatury gaśniczej oraz sprzęt pomocniczy.

W 1984 roku pojazd włączono do podziału bojowego ZSP w Zakopanem. Był on wykorzystywany do budowy systemu zaopatrzenia wodnego przy akcjach w trudnych warunkach terenowych. "Górski" SW-1000 dysponowany był równiez do akcji wypompowywania wody z pomieszczeń, w czasie gwałtownych opadów, występujących dość często w tamtych rejonach.

Star 266 SW-1000 (1984)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SW 1000
Podwozie: Star A266 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)z dwustopniowym reduktorem do jazdy w terenie
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 641 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 4 (2+2)
Masa własna: 7350 kg
Ładowność; 5000 kg na szosie, 3500 kg w terenie
Prędkość maks: 86 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • 2 motopompy PO-5E o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar, każda
  • 1000 metrów bieżących węży tłocznych W-75 na zwijadle
  • 180 metrów bieżących węży tłocznych W-52 w odcinkach
  • wąż ssawny o długości 1,6 m - 3 szt.
  • wąż ssawny o długości 2,4 m - 3 szt.
  • zbiorniki brezentowe o pojemności 2000 litrów - 2 szt
  • rozdzielacze kulowe - 2 szt.
  • zbieracze - 2 szt
  • mostki przejazdowe - 4 szt.
  • wysysacz głębinowy
  • komplet armatury strony ssawnej
  • stojak hydrantowy z kluczem
  • sprzęt oświetleniowy
Dyslokacja
  • ZSP Zakopane
     250714