fot. Jacek Skorupski

Star 28 Cyklop

Samochód specjalny z ładowaczem chwytakowym

W 1988 roku zorganizowano w Białymstoku pierwsze krajowe Targi Pożarniczo-Ochronne SUPON`88. Impreza była znakomitą okazją do prezentacji wszelkich krajowych nowinek z zakresu techniki pożarniczej, które z lepszym lub gorszym skutkiem próbowano wdrażać do produkcji u schyłku lat osiemdziesiątych. W grupie licznie reprezentowanych typów samochodów pożarniczych uwagę zwracał pojazd dosyć nietypowy pod względem wykorzystania w jednostkach operacyjnych straży.

Rzeczony twór to ładowacz chwytakowy zabudowany na podwoziu Stara Ż28 z przystawką odbioru mocy. Ładowacze tego typu były powszechnie stosowane w rolnictwie do przeładunku materiałów sypkich, słomiastych a także do płodów rolnych. Najbardziej rozpowszechnionym wariantem ładowacza chwytakowego była maszyna doczepna przeznaczona do współpracy z ciągnikami rolniczymi. Ładowacze o dźwięcznej nazwie Cyklop produkowane były w Warmińskiej Fabryce Maszyn Rolniczych "Agromet-Warfama" w Dobrym Mieście k. Olsztyna.

Zaprezentowany w Białymstoku ładowacz zainstalowany na podwoziu Stara jest w bardzo dużym stopniu zunifikowany z rolniczym Cyklopem i wydaje się wielce prawdopodobne, że został wyprodukowany przez "Warfamę". Maszyna została zainstalowana na ramie samochodu Star. Tuż za kabiną znajdował się zespół odpowiedzialny za odbiór momentu obrotowego oraz pompa olejowa. Kolejnym elementem było stanowisko operatora zamontowane na platformie. Zespół roboczy ładowacza znajdował się na obrotowym korpusie z zakresem obrotu 0-180 stopni. Wysięgnik składał się z dwóch sterowanych hydraulicznie ramion oraz krótkiego ramienia z zamocowanym wahliwie chwytakiem przystosowanym do pracy z materiałami słomiastymi. W celu stabilizacji maszyny w pozycji roboczej pojazd wyposażono w dwie podpory terenowe opuszczane hydraulicznie.

Można by zatem rzec, że opisywany pojazd był w gruncie rzeczy mobilną maszyną rolniczą, wykorzystywaną w straży pożarnej podczas akcji gaśniczych w rolnictwie (pożary dużych stert i stogów słomy lub siana). Ładowacz ułatwiał prace związane z przemieszczaniem płonących fragmentów stogów, w celu przelewania ich wodą oraz do transportu ugaszonych fragmentów do miejsca ich tymczasowego składowania (Każdy kto przynajmniej raz uczestniczył w gaszeniu stogu lub wypełnionej sianem stodoły znakomicie zna ten mechanizm). Przy dużej ilości płonących mas materiałów słomiastych strażacki ładowacz w znacznym stopniu zmniejszał wysiłek fizyczny uczestników akcji gaśniczej oraz efektywnie ograniczał czasochłonność operacji gaszenia.

Star 28 Cyklop zaprezentowany na białostockiej wystawie eksploatowany był w Zawodowej Straży Pożarnej w Łukowie w województwie siedleckim. Siedleckie było typowo rolniczym województwem, z dużą ilością Państwowych Gospodarstw Rolnych oraz gospodarstw indywidualnych. Pojazd rzekomo znakomicie się sprawdzał w stosunkowo częstych w tym rejonie pożarach tego sektora gospodarki.

Star 28 Cyklop (1986)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: ?
Podwozie: Star Ż28 z silnikiem wysokoprężnym S530 o mocy 100 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 642 oraz zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 2
Masa całkowita: ok 8000 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Wyposażenie i parametry:

  • ładowacz chwytakowy z dwusegmentowym wysięgnikiem sterowanym hydraulicznie
  • zakres pracy dookólnej wysięgnika - 0-180 stopni
  • maksymalny udźwig ok 500 kg
  • maksymalna wysokość podnoszenia 4 m
  • podpory terenowe sterowane hydraulicznie, umieszczone z tyłu
Dyslokacja
  • ZSP Łuków
     360218 
     SEB 089D