fot. Adrian Kozieł

Tatra Rosenbauer SLF 8500 w Polsce

W 1967 roku pojawiły się w Polsce pierwsze ciężkie samochody gaśnicze Rosenbauer SLF 8500 zabudowane na podwoziu Tatra 138. Stanowiły one nową klasę nie mającą dotychczas w krajowej straży swojego odpowiednika. Pojazdy Rosenbauera charakteryzowały się dużą siłą gaśniczą i były de facto pierwszymi w kraju samochodami gaśniczymi dla przemysłu. Kilka z tych pojazdów wzięło udział w akcji gaśniczej podczas pożaru rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Po czechowickiej tragedii na kanwie zakupów nowoczesnych samochodów gaśniczych z zagranicy, głównym przedmiotem umów były właśnie samochody SLF 8500, które w międzyczasie zmodernizowano zarówno w Austrii (struktura zabudowy,autopompa, proporcje zbiorników na środki gaśnicze), jak i w Czechosłowacji (nowe podwozie T 148).

Pierwsze egzemplarze zmodernizowanych SLF-ów weszły do służby w 1973 roku. Pojazdy lokalizowano głównie w jednostkach ZZSP dużych zakładów przemysłowych. Tylko 2 egz trafiły do terenowych jednostek ZSP (Białystok i Szczecin). Według obecnego stanu wiedzy, w latach 1967-1980, sprowadzono do Polski ok. 80 egzemplarzy pojazdów SLF 8500, opartych konstrukcyjnie na podwoziu T138 oraz T148.

Poniżej przedstawiamy listę dyslokacyjną samochodów Tatra SLF 8500 dla poszczególnych garnizonów pożarniczych wg podziału administracyjnego z 1975 roku:

  • KWSP Katowice - 9
  • KWSP Opole - 8
  • KWSP Bielsko-Biała - 4
  • KWSP Krosno - 4
  • KWSP Szczecin - 4
  • KWSP Bydgoszcz - 3
  • KWSP Kielce - 3
  • KWSP Gdańsk - 2
  • KWSP Lublin - 2
  • KWSP Łódź - 2
  • KWSP Nowy Sącz - 2
  • KWSP Płock - 2
  • KWSP Piotrków Trybunalski - 2
  • KWSP Tarnów - 2
  • KWSP Tarnobrzeg - 2
  • KWSP Wrocław - 2
  • KWSP Włocławek - 2
  • KWsP Biała Podlaska - 1
  • KWSP Białystok - 1
  • KWSP Częstochowa - 1
  • KWSP Gorzów Wielkopolski - 1
  • KWSP Kraków - 1
  • KWSP Ostrołęka - 1
  • KWSP Radom - 1
  • KWSP Rzeszów - 1
  • KWSP Poznań - 1
  • KWSP Skierniewice - 1
  • KWSP Słupsk - 1
  • KWSP Suwałki - 1
  • KWSP Toruń - 1
  • KWSP Zielona Góra - 1

Wśród 47 województw, w których funkcjonowały ZZSP, aż w 30 z tych województw znajdował się przynajmniej jeden taki samochód.

Największe nagromadzenie pojazdów SLF 8500 w ramach pojedynczej komendy - KRSP Kędzierzyn-Koźle - 7 szt:
ZZSP Zakładów Azotowych Kędzierzyn - 4 szt
ZZSP Zakładów Chemicznych Blachownia - 2 szt.
ZZSP Naftobazy Kędzierzyn - 1 szt

GCBA 8,5/48 - 24-06-32

Ilustracją niniejszego artykułu jest model H0 samochodu Tatra 148 Rosenbauer w barwach łódzkiej straży pożarnej, wykonany przez naszego redakcyjnego kolegę Adriana. Model znajduje się w mojej kolekcji.

Historia pierwowzoru

Samochód został wyprodukowany w 1975 roku i po przetransportowaniu do kraju przydzielony KWSP w Łodzi. Po zarejestrowaniu (nr. 10-14-IF) pojazd włączono do podziału bojowego XXII Oddziału (ZZSP Zakładów Przemysłu Bawełnianego "Poltex" w Łodzi (nr. operac. 24-06-32). Zgodnie z wymogiem ustawowym w 1980 roku samochód otrzymał tablice rejestracyjnego nowego wzoru (LDA 837G). "Poltexowska" Tatra służyła w Łodzi aż do likwidacji ZZSP, następnie została zakupiona przez OSP Nowy Targ. W ubiegłym roku, po 37 latach służby pojazd został zezłomowany. (MK)