Samochód specjalny ratownictwa technicznego
W 1956 roku w warsztatach Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej w Łodzi zbudowano samochód ratownictwa technicznego. Pojazd oparty na podwoziu krajowej ciężarówki Star był jedną z pierwszych tego typu konstrukcji w polskiej straży.
Do budowy samochodu wykorzystano nośnik w postaci podwozia Star 20. Obsadę pojazdu stanowiło sześciu strażaków - dwóch z nich, zajmowało miejsca w kabinie seryjnej Stara. Tuż za kabiną zabudowano blaszany furgon spełniający rolę nadwozia specjalnego. W jego przedniej części znajdował się czteroosobowy przedział załogi. Sprzęt znajdujący się na wyposażeniu pojazdu został umieszczony w skrytkach zamykanych drzwiczkami na klamkę oraz na dachu zabudowy.
Pojazd został wykonany w jednym egzemplarzu i był eksploatowany w podziale bojowym łódzkiej straży. Był on wykorzystywany w akcjach ratowniczych podczas katastrof budowlanych i awarii technologicznych
Star 20 SRt
Oznaczenie wg PN-79: SRt
Podwozie: Star A20 z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: pięciobiegowa(4+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny N23 i skrzyni ładunkowej
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: ok. 6000 kg
Prędkość maks: 75 km/h
Wyposażenie pożarnicze
- agregat prądotwórczy
- zestaw młotów elektrycznych
- zestawy spawalnicze
- piły elektryczne
- sprzęt oświetleniowy
- drabiny, bosaki, sprzęt burzący
|