fot. Archiwum MZSP w Lublinie

Magirus-Deutz S 6500 - DL25

Samochód specjalny SD-25 z drabiną hydrauliczną o długości wysuwu 25 metrów

Początek lat sześćdziesiątych to początek eksploatowania w rodzimej straży pierwszych drabin o napędzie hydraulicznym. Jedną z pierwszych (jeżeli nie pierwszą) drabiną tego typu zakupioną do kraju był Magirus DL25 zabudowany na podwoziu S 6500.

W pojeździe zastosowano czterodrzwiową, załogową kabinę z wysuniętym silnikiem. Za kabiną umieszczono platformę na której zainstalowano czteroprzęsłową drabinę o długości wysuwu 25 m. Drabina ta miała konstrukcję metalową i sterowana była hydraulicznie. Stabilność podczas pracy drabiny zapewniały cztery podpory terenowe rozkładane ręcznie. Z tyłu pojazdu zainstalowano dwukołowe zwijadło na węże tłoczne.

Według obecnego stanu wiedzy, wiadomo, że zakupiono co najmniej jeden egzemplarz tej drabiny. Był on eksploatowany w Miejskiej Zawodowej Straży Pożarnej w Lublinie.

Magirus S 6500 – DL25

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: SD-25
Podwozie: Magirus-Deutz S 6500 z silnikiem wysokoprężnym Deutz o mocy 125 KM
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i zabudowy specjalnej
Liczba miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: ok. 9000 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • drabina 4-przęsłowa o konstrukcji metalowej
  • długość wysuwu drabiny 25 m
  • hydrauliczny napęd mechanizmów drabiny
  • 4 wrzecionowe podpory terenowe rozmieszczone przed osią tylną i na tylnym zwisie, sterowane ręcznie
  • działko wodno-pianowe umieszczone na wierzchołku drabiny