Star 29 GSn-900

Średni samochód gaśniczy śniegowy

Produkcja samochodów śniegowych w Polsce była zjawiskiem o charakterze niszowym. Produkcję pojazdów tego typu podjęły w połowie lat 60 Wrocławskie Zakłady Urządzeń Pożarniczych we Wrocławiu. W praktyce była to niewielka manufaktura wykonująca zabudowy typu GSn na podwoziach Stara 25 oraz jednostkowo, na podwoziu Żubra. Według obecnego stanu wiedzy wiadomo, że wrocławski WZUP dostarczał pojazdy śniegowe na potrzeby krajowych jednostek ZSP i ZZSP w latach 1964-1972.

W 1973 roku wykonano zmodernizowany samochód śniegowy GSn-900. Bazą podwoziową pojazdu było podwozie Star A29, wyposażone w kabinę kierowcy typu 642 z układem miejsc 1+1. Modernizacja objawiała się również zastosowaniem ulepszonego nadwozia specjalnego. Zostało ono zbudowane na bazie metalowej konstrukcji stosowanej dotychczas w samochodzie Star 25L GSn-900. Umieszczone poprzecznie butle z dwutlenkiem węgla zyskały zabudowę, w wyniku czego zlikwidowano wolną przestrzeń pomiędzy nimi. Ściany boczne nadwozia specjalnego zostały osłonięte metalowymi klapami zamykanymi na klamkę, umieszczonymi symetrycznie po obu stronach. Klapy te osłaniały butle, instalację rozdzielczą oraz zespoły natarcia. Tylna część zabudowy została całkowicie zaadoptowana z poprzedniej wersji "śniegowca" na podwoziu Stara 25.

"Śniegowy" Star 29 wchodził do służby w okresie, gdy w rodzimych jednostkach straży pojawiały się już pierwsze krajowe samochodowe agregaty proszkowe GPr-1500, będące bez wątpienia nowinką techniki pożarniczej. Być może z tego powodu pojazd nie doczekał choćby krótkiej serii produkcyjnej i zbudowany został prawdopodobnie w kilku egzemplarzach. Jeden z nich pełnił służbę w ZSP w Poznaniu, znany jest również egzemplarz ze Świnoujścia. Obecnie jeden z takich pojazdów jest eksponatem Wielkopolskiego Muzeum Pożarnictwa w Rakoniewicach.

Star 29 GSn-900 (1973)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GSn-900
Podwozie: Star A29 z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S47A o mocy 105 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny typu 642 i nadwozia specjalnego
Liczba miejsc: 2 (1+1)
Rozstaw osi: 3400 mm
Masa całkowita: 7500 kg
Prędkość maks: 85 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • 30 szt. butli z dwutlenkiem węgla o pojemności 40 l każda
  • łączna masa CO2 – 900 kg
  • SN - 2x30 m – wielkość - 15
  • zasięg rzutu strumienia CO2 – 4 m
  • 2 lance śniegowe
  • 2 łomy śniegowe
  • 2 tarcze azbestowe
  • 2 ubrania żaroodporne
Dyslokacja
  • IV Oddział ZSP Poznań
     321417 
     POC 830E