fot.Ze zbiorów Wojciecha Połomskiego

Jelcz 001 - GBA 2/16

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

Równocześnie z uruchomieniem produkcji samochodu Jelcz 002 GBM 2/8 ruszył montaż odmiany pochodnej wyposażonej w autopompą i oznaczonej symbolem fabrycznym 001 (nadwozie N-751). W miejsce przenośnej motopompy zainstalowano tu autopompę o wydajności 1600 l/min. Pozostały sprzęt i wyposażenie modelu 001 było identyczne jak w samochodzie Jelcz 002.

Pojazd początkowo zabudowywano na podwoziu Star A21P. W 1960 roku wyprodukowano zaledwie kilkanaście egzemplarzy na zmodernizowanym podwoziu Star A25P i produkcję wstrzymano. Powodem tej decyzji był wadliwie poprowadzony napęd autopompy (powtórka sytuacji z 1955 roku kiedy to z tego samego powodu, zaniechano wytwarzania Stara 20 N-72).

Jelcz 001 (1958) – podwozie A21P

Oznaczenie wg PN 79: GBA 2/16
Oznaczenie wg PN-63: SBA 2000/16
Podwozie: Star A21P z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N761 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny N23
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6720x2315x2710 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7850 kg
Prędkość maks: 70 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa P-30 o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 200 l (2x100)
  • węże i armatura wodno-pianowa
  • lekki sprzęt burzący


Jelcz 002 (1960) – podwozie A25P

Oznaczenie wg PN 79: GBA 2/16
znaczenie pożarnicze wg PN-63: SBM 2000/16
Podwozie: Star A25P z sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S472 o mocy 95 KM
Skrzynia biegów: sześciostopniowa (5+R)
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N761 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny N23
Liczba miejsc: 6 (2+4)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6720x2315x2710 (mm)
Rozstaw osi: 3850 mm
Masa całkowita: 7850 kg
Prędkość maks: 80 km/h

Wyposażenie pożarnicze identyczne jak w wersji na podwoziu Star A21P.