fot.Wacław Zawadzki

Mercedes-Benz 1113 Rosenbauer ULF 2000/750 - GBAPr 1,8/20/750

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowo-proszkowy

W latach 1978-1981 austriacka firma Rosenbauer wykonała dla polskiej straży pożarnej kilka egzemplarzy uniwersalnego samochodu gaśniczego kombinowanego GBAPr 1,8/20/750. Pojazd zabudowano na podwoziu Mercedes-Benz 1113B.

Samochód otrzymał czterodrzwiową, siedmioosobową kabinę załogową z układem miejsc 1+2+4. Nadwozie specjalne podzielono na trzy części. Pierwszy przedział mieścił sprzęt i armaturę, z obu stron osłonięte drzwiami żaluzjowymi. W jego środkowej części zainstalowano agregat proszkowy sytemu Minimax. Centralna część zabudowy zarezerwowana została dla zbiornika na wodę i środek pianotwórczy z tyłu zaś, zainstalowano dwuzakresową autopompę i urządzenie szybkiego natarcia osłonięte klapą zamykaną na zamek.

MB 1113B Rosenbauer (1978)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBAPr 1,8/2/750
Podwozie: Mercedes Benz LAF 1113B z sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 168 KM
Układ jezdny: 4x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 7 (1+2+4)
Masa całkowita: ok. 11 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • dwuzakresowa autopompa R180 o wydajności 2000 l/min przy ciśnieniu 8 bar, i 300 l/min przy 40 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 1800 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 100 l
  • agregat proszkowy Minimax ze zbiornikiem na proszek o pojemności 750 kg
  • wodno-pianowe urządzenie szybkiego natarcia - 1x40 m z prądownicą pistoletową
  • proszkowe urządzenie szybkiego natarcia - 2x30m z pistoletami o wydajności 5 kg/s
  • 2 butle z azotem o ciśnieniu roboczym 15 bar (do wyrzucania proszku)
Dyslokacja
  • ZSP Warszawa - Oddz. IV 
     010413 
     WAA 087E 
  • ZSP Warszawa - Oddz. VI 
     010614 
  • ZSP Bydgoszcz 
     050116 
     BYA 935N 
  • ZSP Katowice   
     140915 
     KAC 754E