fot.Zbigniew Wiśniewski

Star 200 KZWM - GBM 2,5/8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W połowie lat osiemdziesiątych w Katowickich Zakładach Wyrobów Metalowych w Siemianowicach Śląskich wykonano prototyp samochodu gaśniczego typu GBM. Jako nośnik zabudowy posłużyło podwozie Star A200.

Załogę wozu stanowiło 6 osób - dwie mieściły się w kabinie seryjnej, pozostała czwórka zajmowała miejsce w przedziale załogi umieszczonym w przedniej części nadwozia specjalnego. Za kabiną załogi znajdował się zbiornik na wodę o pojemności 2500 litrów. W ścianach bocznym umieszczono szafki na sprzęt zamykane drzwiami żaluzjowymi. Motopompa M8/8 umieszczona została w dolnej części nadwozia w miejscu zbiornika paliwa, który przeniesiony został w inne miejsce.

Zbudowano jedynie 2 lub 3 egzemplarze tego samochodu. Produkcji seryjnej nie podjęto.

Star 200 KZWM (1985)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GBM 2,5/8
Podwozie: Star A200 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym S359M o mocy 150 KM
Skrzynia biegów: 5+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny 642 i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: ok. 9 500 kg
Prędkość maks: 95 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800E PO-5 Polonia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 2000 l
  • 130 m węży W75 i 90 m węży W52
  • armatura wodno-pianowa
  • lekki sprzęt burzący