fot.Piotr Baran

Steyr 1490 Total PLF 6000 - GCPr-6000

Ciężki samochód gaśniczy proszkowy

W 1974 roku austriacka firma Total wykonała na polski rynek duży samochód proszkowy na podwoziu Steyr 1490. Załogę wozu stanowiły 2 osoby mieszczące się w kabinie seryjnej. Centralne miejsce zabudowy zajmowały 2 zbiorniki na proszek o łącznej pojemności 6000 kg, Tuz za kabiną kierowcy posadowione zostały poprzecznie butle z azotem, który był czynnikiem wyrzucającym proszek W ścianach bocznych nadwozia umieszczono skrytki na sprzęt zamykane klapami zaopatrzonymi w zamki. Z lewej strony zabudowy zainstalowano pulpit sterowniczy agregatu, zaś na pomoście górnym - działko proszkowe.

Steyr 1490 Total PLF 6000 (1974)

Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GPr-6000
Podwozie: Steyr 1490 250K29 z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym WD 614 z doładowaniem, osiągającym moc 240 KM
Układ jezdny: 6x4
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 2 (1+1)
Masa całkowita: 22 500 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Podstawowe wyposażenie i parametry pożarnicze:

  • zbiornik na proszek o pojemności 6000 kg (2x3000kg)
  • 12 butli z azotem o pojemności 50 l każda
  • działko proszkowe o wydajności 20-40 kg i zasięgu rzutu 30-40 m.
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia z 30 m węży każde
  • wydajność pistoletu proszkowego 5 kg/s, zasięg strumienia proszku 12 m
Dyslokacja
  • ZZSP Gdańskie Zakłady Rafineryjne w Gdańsku