fot.Grzegorz Fortuna

Tatra 815 Metz TLF 8000/2000 - GCBA 10/40

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1988 roku zachodnioniemiecka firma Metz wykonała dla polskiej straży pożarnej ciężki samochód gaśniczy na podwoziu Tatra 815. Był to kolejny pojazd klasy GCBA przeznaczony na nasz rynek (dwa Steyry 6x6 były już od 1987 roku eksploatowane w resortowych ZZSP).

Pojazd wyposażono w wygodną kabinę załogową z układem miejsc 2+4. Nadwozie specjalne składało się z trzech modułów. Tuż za kabiną znajdował się przedział sprzętowy, dalej umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze (8000 litrów wody i 2000 litrów środka pianotwórczego). Ostatni moduł mieścił dodatkowy sprzęt gaśniczy i zespoły natarcia. W tylnej jego części zainstalowano autopompę o wydajności 4000 l/min. Wszystkie skrytki na sprzęt osłonięte zostały drzwiami żaluzjowymi. Na górnym pomoście zainstalowano działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min. Działko to było składane w pozycji transportowej ograniczając w ten sposób wysokość całkowitą pojazdu.

Zbudowany egzemplarz w 1989 roku został włączony do podziału bojowego ZZSP "Stomil" Dębica.

Tatra 815 Metz (1988)

Oznaczenie wg PN-79: GCBA 10/40 (8+2/40)
Podwozie: Tatra 815 PR2 z 12-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym z doładowaniem, osiągającym moc 320 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (2+4)
Masa całkowita: 26 600 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • autopompa o wydajności 4000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 8000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 2000 l
  • działko wodno-pianowe o wydajności 1600 l/min
  • 2 urządzenia szybkiego natarcia
  • sprzęt i armatura pożarnicza

Dyslokacja
  • ZZSP Dębickie Zakłady Opon Samochodowych "Stomil" w Dębicy
     430232 
 TAA 137D