fot.Grzegorz Fortuna

Steyr 1491 Metz Tro TLF - GCBAPr 10/60/1000

Ciężki samochód gaśniczy wodno-pianowy-proszkowy

W 1987 roku zachodnioniemiecka firma Metz wykonała dla polskiej straży pożarnej ciężki samochód gaśniczy na podwoziu Steyr 1491.

Pojazd zaopatrzono w wygodną kabinę załogową z układem miejsc 2+4. Nadwozie specjalne składało się z trzech modułów. Tuż za kabiną znajdował się przedział sprzętowy, dalej umieszczono zbiorniki na środki gaśnicze (5000 litrów środka pianotwórczego i 5000 litrów wody). Ostatni moduł mieścił dodatkowy sprzęt gaśniczy i zespoły natarcia. W tylnej jego części zainstalowano autopompę o wydajności 6000 l/mi.n. Ponadto pojazd wyposażono w agregat proszkowy ze zbiornikiem o pojemności 1000 kg wraz z zespołem natarcia. Wszystkie skrytki na sprzęt osłonięte zostały drzwiami żaluzjowymi. Na górnym pomoście zainstalowano działko wodno-pianowe o wydajności 5000 l/min zaopatrzone w deflektor.

Zbudowany egzemplarz został włączony do podziału bojowego ZZSP Zakładów Azotowych Tarnów.

Steyr 1491 Metz ULF 10000/1000 (1987)


Oznaczenie pożarnicze wg PN-79: GCBAPr 10/60/1000 (5+5/60)
Podwozie: Steyr 1491 z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem wysokoprężnym WD 614.45 z doładowaniem, osiągającym moc 321 KM
Układ jezdny: 6x6
Nadwozie: dwusegmentowe składające się z kabiny załogowej i nadwozia specjalnego
Ilość miejsc: 6 (1+1+4)
Masa całkowita: ok. 30 000 kg
Prędkość maks: 90 km/h

Wyposażenie pożarnicze:


  • autopompa o wydajności 6000 l/min przy ciśnieniu 10 bar
  • zbiornik na wodę o pojemności 5000 l
  • zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 5000 l
  • agregat ze zbiornikiem na proszek o pojemności 1000 kg
  • działko wodno-pianowe z deflektorem o wydajności 5000 l/min sterowane elektrohydraulicznie
  • 2 wodno-pianowe urządzenia szybkiego natarcia
  • zespół natarcia proszkowego
  • sprzęt i armatura pożarnicza

Dyslokacja
  • ZZSP Zakłady Azotowe "Tarnów" w Tarnowie-Mościcach 
     430135