fot. Album CBKMot

Star 20 N-71 - GM - 8

Średni samochód gaśniczy wodno-pianowy

W 1948 roku w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach wszedł do produkcji seryjnej pierwszy polski powojenny samochód – ciężarówka Star 20. Na początku lat pięćdziesiątych Centralne Biuro Konstrukcyjne Motoryzacji podjęło prace nad skonstruowaniem samochodu gaśniczego w oparciu o zespoły tego pojazdu. Nadwozie pożarnicze zabudowano na podwoziu Star A20P. W celu zwiększenia użyteczności podwozia pod kątem zabudowy pożarniczej, przy nie zmienionym rozstawie osi, wydłużono ramę pojazdu w stosunku do seryjnie produkowanych Starów 20.

Jako źródło napędu posłużył silnik benzynowy o mocy 85 KM napędzający tylną oś i współpracujący z 4-biegową skrzynką przekładniową. Czterodrzwiowe nadwozie o oznaczeniu N-71 stanowiło jedną całość i w przedniej części zbudowane było z elementów kabiny N20 lub N23 (oba typy kabin oferowane były przez producenta alternatywnie). Z przodu umieszczono dwa indywidualne fotele dla kierowcy i dowódcy w przedziale załogi zaś, dwie ławki przeznaczone dla 8 osób. Przedział kierowcy przedzielony był od przedziału załogi schronem poprzecznym, w którym z prawej strony znajdowała się motopompa M8/8, z lewej zaś zespół prądotwórczy. W tylnej obniżonej części nadwozia rozmieszczono schowki na sprzęt i armaturę pożarniczą zamykane klapami. Miedzy błotnikami umiejscowiono węże ssawne, zaś na tylnym zwisie, dwukołowe zwijadła na węże (po jednym z każdej strony). Pozostały sprzęt znalazł miejsce na górnym pomoście zabudowy.

Wraz z uruchomieniem w 1952 roku produkcji seryjnej Stara 20 N-71 w Sanockiej Fabryce Wagonów „Sanowag” w Sanoku, polska straż pożarna zaczęła otrzymywać pierwsze po wojnie zunifikowane samochody pożarnicze. W latach 1952-1957 wyprodukowano 1471 egzemplarzy tego modelu samochodu gaśniczego

Star 20 N-71 (1952)

Oznaczenie wg PN 79: GM-8
Oznaczenie wg PN-53: GM-8
Podwozie: Star A20P z rzędowym sześciocylindrowym silnikiem benzynowym S42 o mocy 85 KM
Skrzynia biegów: 4+R
Układ jezdny: 4x2
Nadwozie: N71 - jednosegmentowe zbudowane z elementów kabiny N20 lub N23 (alternatywnie)
Liczba miejsc: 10 (2+8)
Wymiary (długość, szerokość, wysokość): 6285x2200x2680 (mm)
Rozstaw osi: 3000 mm
Masa całkowita: 7250 kg
Prędkość maks: 75 km/h

Wyposażenie pożarnicze:

  • motopompa M-800 PO-1 Leopolia o wydajności 800 l/min przy ciśnieniu 8 bar
  • 2 x zwijadła dwukołowe
  • sprzęt i armatura pożarnicza
  • lekki sprzęt burzący